مسیر تولید علم ایران در راستای اهداف توسعه پایدار جهانی

رئیس مؤسسه ISC گفت: اهداف توسعه پایدار مجموعه‌ای از ۱۷ هدف جهانی است که به‌ منظور ارائه طرحی برای دستیابی به آینده بهتر و پایدارتر برای همگان، طراحی شده ‌است.

سید احمد فاضل زاده گفت: رصد تولیدات علمی و فناوری در جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی در سطح کلان و در جهت توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت است و نشان دادن خط مشی تحقیقاتی به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری  کشور و معرفی موضوعات کاربردی در سطح محلی و جهانی از جمله رسالت‌های مؤسسه  ISC  است.

رئیس مؤسسه ISC گفت:  اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals) مجموعه‌ای از ۱۷ هدف جهانی است که به منظور ارائه طرحی برای دستیابی به آینده بهتر و پایدارتر برای همگان، طراحی شده است.

او گفت: این اهداف در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان ملل متحد "به عنوان یک فراخوان جهانی جهت اقدام برای پایان دادن به فقر، حفاظت از کره زمین و تضمین اینکه تا سال ۲۰۳۰ همه مردم از صلح و رفاه برخوردار خواهند بود، تصویب شد".

رئیس ISC گفت: به دلیل اهمیت این اهداف، نظام رتبه بندی تایمز که از مهمترین و مشهورترین نظام‌های رتبه بندی در جهان است و هر ساله دانشگاه‌ها را در سطوح مختلف مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می­دهد، یک رتبه را با نام رتبه ­بندی تأثیر (Impact Rankings) ارائه داده است و دانشگاه‌های جهان را بر اساس مشارکت در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل رتبه بندی می‌کند.

جدول ۱ اهداف ۱۷‌گانه توسعه پایدار را نشان می­دهد.

مسیر تولید علم ایران در راستای اهداف توسعه پایدار جهانی

فاضل زاده گفت: شمار آثار علمی و نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدارک علمی نمایه شده در موضوعات اهداف توسعه پایدار در پایگاه وب آو ساینس از سال ۲۰۱۵ که این اهداف توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیدند تا سال  ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفته است. داده­های ارائه شده در این خبر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ گردآوری شده است.

او گفت: جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در پایگاه WoS در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار به تفکیک هدف در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۵ بدین شرح است که در بهترین جایگاه­های به دست آمده، اهداف آب تمیز رتبه ۵، در انرژی مقرون به صرفه و پاک رتبه ۱۳، در ریشه کن کردن گرسنگی جایگاه ۱۴، در شهر‌ها و جوامع پایدار رتبه ۱۵، در مصرف و تولید مسئولانه رتبه ۱۷، در سلامتی و تندرستی رتبه ۱۸،   در دو هدف  تغییرات آب و هوایی و برابری جنسیتی رتبه ۱۹ می‌باشد؛ و نشان دهنده توجه جدی پژوهشگران کشور به این اهداف است و انتظار می‌رود که در راستای کاربردی کردن این پژوهش‌ها در سطح شرکت‌های دانش بنیان و صنایع مرتبط حمایت‌ها و سرمایه گذاری‌های مورد نیاز صورت گیرد.   

رئیس ISC گفت: در بازه زمانی ۲۰۲۲ تا ۲۰۱۵، در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار بیشترین آثار علمی در سال ۲۰۲۱ بوده است که بر اساس این مدارک، بهترین رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز در همین سال به دست آمده است، که رتبه ۱۶ بوده است.  همچنین در سال ۲۰۲۲  ایران با انتشار ۴۸۱۵۶ مدرک علمی جایگاه ۱۷ را در سطح جهان کسب نموده است.

مسیر تولید علم ایران در راستای اهداف توسعه پایدار جهانی

 

مسیر تولید علم ایران در راستای اهداف توسعه پایدار جهانی

فاضل زاده در ادامه گفت: تحلیل مدارک جمهوری اسلامی ایران در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل به تفکیک هر یک از اهداف نشان می­دهد که بیشترین آثار علمی  ایران در هدف سوم، سلامتی و تندرستی بوده است و کمترین تعداد انتشارات در هدف شانزدهم صلح، عدالت و نهاد‌های قوی بوده است. تعداد مدارک تولید شده در هر هدف در نمودار ۳ نشان داده شده است.

مسیر تولید علم ایران در راستای اهداف توسعه پایدار جهانی

مسیر تولید علم ایران در راستای اهداف توسعه پایدار جهانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار