گزارش جدید موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم

قدرت‌های جهان شمار کلاهک‌های اتمی خود را افزایش داده‌اند

یک اندیشکده مطرح سوئدی در گزارشی اعلام کرد که قدرت‌های هسته‌ای جهان شمار کلاهک‌های زرادخانه‌های خود را افزایش داده‌‎اند.

اندیشکده سوئدی «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» در گزارش امروز (دوشنبه) خود نوشت که تعداد کلاهک‌های ذخیره شده آماده برای استفاده از سال ۲۰۲۲ تا کنون ۸۶ عدد افزایش یافته است.

این اندیشکده تخمین زده است که تا ژانویه ۲۰۲۳، روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل در مجموع ۱۲ هزار و ۵۱۲  کلاهک داشتند که ۹ هزار و ۵۷۶ کلاهک در انبار‌های نظامی برای استفاده بالقوه ذخیره شده بود این میزان نشان دهنده افزایش ۸۶ کلاهک نسبت به یک سال قبل است.

همچنین بر اساس این گزارش تا ماه ژانویه ۲۰۲۳ روسیه و آمریکا که تقریبا ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند، به ترتیب هزار و ۶۷۴ و هزار و ۷۷۰ کلاهک در اختیار داشتند. براساس گزارش همین اندیشکده در سال گذشته، روسیه هزار و ۵۸۸ کلاهک و آمریکا هم هزارو  ۷۴۴ کلاهک داشت.

این اندیشکده همچنین با اشاره به آنکه شفافیت هسته‌ای هر دوی این کشور‌ها پس از آغاز درگیری در اوکراین کاهش یافت، افزود: «البته به نظر می‌رسد شمار زرادخانه هسته‌ای مربوط به آن‌ها در سال ۲۰۲۲ ثابت مانده است. اما در مدت همین یک سال شمار زرادخانه هسته‌ای چین از ۳۵۰ کلاهک به ۴۱۰ افزایش یافته است، تا پایان دهه جاری پکن می‌تواند حداقل به اندازه آمریکا یا روسیه موشک‌های بالستیک قاره پیما داشته باشد. به نظر نمی‌رسد انگلیس زرادخانه خود را در سال ۲۰۲۲ افزایش داده باشد، البته انتظار می‌رود تعداد کلاهک‌های آن در سال‌های آینده افزایش یابد.»

در انتهای این گزارش هم آمده است: «فرانسه به برنامه توسعه هسته‌ای خود ادامه داده است، در حالی که به نظر می‌رسد هند و پاکستان زرادخانه‌های هسته‌ای خود را گسترش می‌دهند. گفته می‌شود کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را در اولویت قرار داده است و تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰ کلاهک مونتاژ کرده باشد. اسرائیل هم تاکنون به طور واضح به داشتن سلاح هسته‌ای اعتراف نکرده است، اما اعتقاد بر این است که زرادخانه هسته‌ای خود را مدرن می‌کند.»

معاهده استارت که در سال ٢٠١٠ میان باراک اوباما و دیمیتری مدودف امضا شد، آمریکا و روسیه را به داشتن ١٥٥٠ کلاهک هسته‌ای و مستقر کردن ٧٠٠ موشک و بمب‌افکن محدود کرده است. البته تاکید شده بود که شرایط نظارت از مکان استقرار این تسلیحات باید برای یکدیگر فراهم گردد.

به تازگی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، پیشنهاد کرد که واشنگتن محدودیت‌های فعلی کلاهک هسته‌ای با روسیه را حفظ کند و در عین حال، واشنگتن آماده شده تا «بدون هیچ پیش شرطی» در مورد چارچوب کنترل سلاح‌های هسته‌ای با روسیه مذاکره کند. او همچنین از مسکو خواست تا مذاکرات جدیدی را برای چارچوب پس از سال ۲۰۲۶ آغاز کند. او همچنین تاکید کرد: «آمریکا به جای منتظر ماندن برای حل همه اختلافات دو جانبه ما، آماده است با روسیه برای مدیریت خطرات هسته‌ای تعامل کند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۲:۱۷ ۰۳ تير ۱۴۰۲
بمب اتمی ترس ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
چقدر نادانند جای اینهمه هزینه کلاهک که بجز نابودی خودشان چیزی ندارد بهتر نیست خرج بهتر زندگی کردن وبالا بردن سطح فرهنگ انسانیت بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
چنین اتفاقی شاید تو بهشت بیوفته
اینجا دنیاس و دنیا هم بدون جنگ و رقابت معنایی نداره
آخرین اخبار