آغاز واکسیناسیون رایگان طیوربومی علیه بیماری نیوکاسل در استان قزوین

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین از آغاز فاز هشتم واکسیناسیون رایگان طیوربومی علیه بیماری نیوکاسل در استان خبر داد.

دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی و همچنین در مزارع صنعتی طیور استان، تاکنون جمعیت طیور روستایی استان هفت مرحله علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند.

دکتر حمیدی افزود: فاز هشتم این طرح از تاریخ ۲۰ خرداد تا ۲۹ تیرماه سال جاری به اجرا درآمده است.

وی پیش بینی کرد: بالغ بر ۲۳۰ هزار قطعه طیور بومی استان با اولویت روستا‌های اطراف مزارع مهم صنعتی طیور با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی واکسینه شوند.

دکتر حمیدی تصریح کرد: از اهداف عمده این طرح کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی و بالتبع کاهش کانون‌های این بیماری ویروسی اخطارکردنی و همچنین کنترل بیماری در طیور روستایی و کمک به تولید و معیشت روستائیان می‌باشد.

بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی در طیور می‌باشد که می‌تواند ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحد‌های پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال داشته باشد، و مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.