دستور اجرایی پوتین برای قطع همکاری روسیه و اوکراین در دریای آزوف

رئیس‌جمهور روسیه با امضای یک دستور اجرایی به توافقنامه همکاری میان مسکو و کی‌یف در دریای آزوف و تنگه کرچ پایان بخشید.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، ۱۵ کشور از قلب این اتحاد استقلال یافتند که اوکراین یکی از این کشور‌ها بود. روسیه که بزرگترین کشور و به نوعی میراث‌دار شوروی بود تا سال ۲۰۱۳ روابط بسیار نزدیکی با کی‌یف داشت. با این حال تلاش وقوع کودتای رنگی در اوکراین، تلاش کی‌یف برای پیوستن به سازمان ناتو و همچنین اتحادیه اروپا دست به دست هم داد تا روابط میان دو طرف تیره و تار شده و در نهایت به جنگ همه‌جانبه ختم شود. 

به گزارش تل تریدر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (سه‌شنبه) با صدور یک دستور اجرایی از پایان توافقنامه میان روسیه و اوکراین برای همکاری در دریای آزوف و تنگه کرچ خبر داد. این توافقنامه آخرین بار در سال ۲۰۰۳ از سوی مقامات دو کشور به روز رسانی شده بود. 

پس از امضای این دستور اجرایی، مفاد آن بر روی پایگاه سرویس اطلاعات قانونی روسیه بازگذاری شد. پیش‌تر این موضوع در مجلس دومای روسیه در اول ژوئن و در شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) در هفتم ژوئن مورد بررسی و تأیید قانونگذاران روسی قرار گرفته بود. 

براساس این توافقنامه که مقامات روسی و اوکراینی در سال ۲۰۰۳ به امضا رساندند دریای آزوف و تنگه کرچ یک منطقه اقتصادی و طبیعی انحصاری به حساب می‌آمد. 

گرچه با دستور پوتین توافقنامه همکاری دو طرف در دریای آزوف و تنگه کرچ به طور رسمی به پایان رسید، اما در حقیقت از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ کی‌یف اجرای این توافق را به حالت تعلیق درآورده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار