سالیوان: انتظار پیشرفت چشمگیر در روابط میان آمریکا و چین وجود ندارد

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد سفر بلینکن به چین نمی‌تواند باعث پیشرفت چشمگیر در روابط میان دو کشور شود.

در میانه اختلافات و کشمش ها میان واشنگتن و پکن، قرار است هفته جاری آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا طی سفری برنامه ریزی شده به چین سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کند. ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب به میزان کافی باعث زاویه گرفتن اقتصادهای اول و دوم جهان شده بود اما ورود بالون تجسسی پکن به آسمان ایالات متحده روابط دو طرف را بیش از پیش تیره ساخت. با این حال، دو کشور هنوز هم بر حفظ کانال های ارتباطی میان یکدیگر تاکید دارند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا امروز اعلام کرد: ما انتظار پیشرفت چشمگیر در روابط میان چین و آمریکا درپی سفر هفته جاری بلینکن به پکن نداریم. 

سالیوان که اکنون برای رایزنی با مقامات ژاپنی در توکیو به سر می برد در این باره به رسانه ها گفت: سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن یک اتفاق بسیار مهم است، با این حال زمانی که وی از این سفر به واشنگتن باز گردد انتظار نمی رود که دست پر باشد زیرا ما انتظار پیشرفت آنی در روابطمان با چین نداریم. 

وی افزود: یکی از بزرگترین چالش هایی که بلینکن در سفر به پکن با آن دست به پنجه نرم می کند چگونگی مدیریت تنش ها و اختلافات دو قدرت بزرگ جهانی و جلوگیری از تقابل نظامی میان آنهاست. حقیقت این است که رقابت شدید نیازمند دیپلماسی قوی میان دو طرف است. 

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه اما سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به واشنگتن و دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی هفته جاری را بسیار مهم ارزیابی کرد. سالیوان خود در ژاپن در حال دیدار با مشاوران امنیت ملی ژاپن و کره جنوبی به منظور رایزنی درباره تنش ها در شبه جزیره کره و نیز جزیره تایوان است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار