پوتین: نخستین محموله از سلاح‌های هسته‌ای به بلاروس تحویل داده شد

رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی انتقال نخستین سلاح هسته‌ای به بلاروس را تأیید کرد و گفت تا پایان سال، این کار ادامه خواهد داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، ۳ ماه پس از هشدار درباره تشدید تنش با آمریکا و متحدانش بر سر جنگ اوکراین، گفت روسیه اولین سلاح هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس تحویل داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلومبرگ، پوتین امروز (جمعه) در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ گفت که این اولین قسمت از تحویل سلاح‌های هسته‌ای به بلاروس است و تا پایان سال، این کار ادامه خواهد داشت.

پیش‌تر، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس از آغاز تحویل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به کشورش خبر داده و گفته بود: «برخی از آن‌ها ۳ برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط آمریکا است.»

استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، اولین اقدام مسکو در ارسال این کلاهک‌ها به خارج از خاک روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. تسلیحاتی با بردی کوتاه‌تر و کم‌قدرت‌تر نسبت به دیگر سلاح‌های هسته‌ای که می‌تواند در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرد.

پوتین در ماه های گذشته با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در کشور‌های اروپایی طی چندین دهه، اعلام کرد که با مستقر شدن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده است.

آمریکا از تصمیم پوتین انتقاد، اما اعلام کرد که قصد ندارد موضع خود را در قبال سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک و راهبردی تغییر دهد. لوکاشنکو گفته که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان احتمالی عمل خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
بلاروس جزو روسیه است
آخرین اخبار