رئیس سازمان اموال تملیکی مطرح کرد:

رشد ۶۰۰ درصدی تعیین تکلیف کالا‌های اموال تملیکی

اجتهادی گفت: در دولت سیزدهم تعیین تکلیف کالاهای اموال تملیکی ۶۰۰ درصد و میزان اعاده کالاها ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است.

اجتهادی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی چه وظیفه ای دارد؟

اجتهادی: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی سال ۷۲ تاسیس شد و مسئولیت جمع آوری، نگه داری و تعیین تکلیف کلیه اموالی که به هر نحوی در اختیار دولت قرار می گیرد را بر عهده دارد مثل اموال قاچاق، کالاهای متروکه گمرکی که تجار وارد می کنند اما به دلایلی نمی توانند آن را در مهلت قانونی ترخیص کنند.

چند سال پیش کالاهای زیادی ازجمله صدها دستگاه خودرو در انبارهای این سازمان در استان هرمزگان مانده بود دلیل آن چیست؟

اجتهادی: علت ورود رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه همین نابسامانی هایی  بوده که ۳ سال قبل در بندر عباس مشاهده کردید. رئیس جمهور در بوشهر دستور تعیین تکلیف کالاها، ساماندهی انبارها و بحث قانون و اصلاح ساختار سازمان اموال تملیکی را دادند.

این شروع کار بود پس از آن ورود ریاست قوه قضاییه  تکمیل کننده این موضوع شد. به تبع آن دستگاه های اجرایی دیگر همچون سازمان بنادر و گمرک پای کار آمدند.

 کالاهایی سال ها در گمرکات مختلف همچون در گمرک استان هرمزگان مانده بود. در همین تهران کالاهایی داشتیم که ورود آن به کشور مربوط به سال اول تاسیس گمرک امام بود.

خوشبختانه  با تعامل قوه مجریه و قضاییه از اواخر ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان کالاهای اموال تملیکی را ساماندهی کردیم.

چرا سال ها این اموال در انبارها مانده بود؟

اجتهادی: سازمان جمع آوری و فروش در شروع کار باید انبارهای استاندارد و مناسب داشته باشد. تا قبل از سال ۱۴۰۰ کلا ۸ باب انبار غیر ملکی داشتیم. متراژ انبارها از سال ۷۳ تا ۱۴۰۰ کلا ۵۲ هزار متر مربع بود. از سال ۱۴۰۰ تا کنون ۷۵ هزار متر مربع به انبارها اضافه شده است. حدود ۸۰ انبار استیجاری بوده که ساماندهی هم نداشتند.

در بحث ساماندهی همین انبارها تا سال ۱۴۰۰ کلا ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع انبار ساماندهی شده بود که  از ۱۴۰۰ تا کنون در ۵۵ هزار متر مربع از انبارها اقدامات ساماندهی انجام شده است. در این مدت خرید انبارهای ملکی در استان های مختلف داشتیم و از ظرفیت مولدسازی و انبارهای متروکه سایر دستگاه ها استفاده کرده ایم.

قبل از قانون مبارزه با قاچاق که از سال ۹۲ اجرایی شد، مسئولیت نگه داری کالاهای قاچاق با گمرک بود از سال ۹۲ به موجب این قانون وظیفه نگه داری کالای قاچاق به سازمان جمع آوری محول شد اما توجه نشد که  ظرفیت هنوز آماده نشده بود. حجم عظیمی از کالاها به سمت انبارهای نداشته  سازمان جاری شده و این وضیعت ناهماهنگی ها و مشکلاتی را به وجود آورد.

در سفر دوم رئیس جمهور به بوشهر تعامل خوبی بین قوه قضاییه و مجریه  برای ساماندهی کالاهای مانده در انبارهای سازمان اموال تملیکی انجام شد. تا قبل از این دوره این سازمان جایگاهی در وزارت اقتصاد نداشت اما اکنون وزیر اقتصاد توجه ویژه ای به آن دارد.

در دولت سیزدهم از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون، تعیین تکلیف اموال تملیکی رشد ۶۰۰ درصدی و میزان اعاده کالاهای سازمان رشد ۱۲۰۰ درصدی داشته است.

دستگاه های پیرامونی هم همکاری مناسبی داشتند و اقدامات خوبی شکل گرفت. اکنون رسوب کالا به شکل سال های قبل نداریم. رسوب جزئی هم زمان طولانی ندارد. اگر کالایی در این انبار ها باشد باید کمتر از ۳ ماه تعیین تکلیف شود.

۹۶ درصد اموال تملیکی از طریق مزایده الکترونیکی به فروش می رود

 وضعیت مزایده الکترونیک سازمان اموال تملیکی به چه صورتی است؟

اجتهادی: ما روش های سنتی تعیین تکلیف کالاها را در ابتدای سال ۱۴۰۱ با راه اندازی حراج برخط الکترونیکی کنار گذاشتیم به جز در برخی کالاهایی که امکان بارگذاری در سامانه ندارند مثل دام یا برخی کالاهای سریع الفساد که میزان آنها خیلی کم است.

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۴ درصد فروش ها در سازمان اموال تملیکی از طریق مزایده الکترونیکی انجام شد. این رقم در ۳ ماهه ۱۴۰۲ به ۹۶ درصد رسیده است و با برگزاری مستمر مزایده های الکترونیکی این رقم را به بیش از ۹۸ درصد تا پایان سال می رسانیم.

تعیین تکلیف ماشین آلات سنگین و خودروهای تملیکی در تیرماه

تعیین تکلیف خودروهای سواری و ماشین آلات سنگین به کجا رسید؟

اجتهادی: تا قبل از ۱۴۰۰ برای تعیین تکلیف کالاها به دادستان های قضایی متوسل می شدیم. در دولت سیزدهم در لایجه بودجه متنی پیشنهاد داده شد که به موجب آن می توانیم به روش قانونی کالاها را تعیین تکلیف کنیم.

در حوزه خودروهای سواری و ماشین آلات سنگین راهسازی و موتورسیکلت ها بیش از ۸ هزار دستگاه در انبارها مانده بود که با تعیین تکلیف آن مشکل قضایی نداریم و از طریق قانون بودجه با هماهنگی بین دستگاهی انجام می شود. امیدواریم این خودرو ها را در ۳ مزایده که در تیرماه برگزار می شود عرضه کنیم. برخی از این ها بیش از ۱۵ سال در سازمان مانده بودند.

در حوزه خودروهای سواری پرونده ای در سال ۹۷ تشکیل شده بود که رئیس جمهور در بازدید از بوشهر درخواست تعیین تکلیف آنها را داشت. ۱۰۶۲ دستگاه خودرو تعیین تکلیف شده اند. ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد.

خودروهای دیگری هم داشتیم که برای تعیین تکلیف مشکل قضایی داشتیم الان به روش قانونی می توانیم تعیین تکلیف کنیم. به صورت جزئی تععدادی در خرداد عرضه شده و هزار میلیارد تومان از این ماشین آلات و خودروها فروش رفته است مابقی در ۳ مزایده ای که در تاریخ های اول تیر، ۶ تیر و ۱۹ تیر برگزار می شود عرضه خواهند شد.

سازمان اموال تملیکی لیست این خودروها را به سازمان استاندارد می دهد تا ظرف ۱۰ روز اعمال نظر کند و در این مزایده ها عرضه شود. تا قبل از مرداد کلیه خودروهای سنگین و سواری و ماشین آلات راهسازی تعیین تکلیف خواهند شد و حاصل فروش آن به خزانه واریز می شود.

در خصوص دستور وزیر اقتصاد مبنی بر تجهیز انبارها به سامانه های هشدار فساد کالاها چه اقدامی انجام شده است؟

اجتهادی: ما سامانه جامع انبارها را داریم که در برخی استان ها در حال کار است طبق تعهدی که داده اند تا اواخر تیر در سراسر کشورعملیاتی می شود. این سامانه بین دستگاهی است. هر کالایی که به سازمان اموال تملیکی وارد می شود کد رهگیری دارد تا مشخص شود کالا از بدو ورود در چه وضعیتی قرار دارد. این سامانه در ۳ استان کار می کند تا پایان تیتر در کلیه استان ها پیاده سازی خواهد شد.

اما باید در بنادر و گمرکات هم این سامانه هشدار را داشته باشیم تا زمان متروکه شدن کالا را هشدار دهد. روز گذشته ۷۰ هزار تن ذرت در یکی از گمرکات بوده اما با تعللی که شد متاسفانه ۱۱ هزار تن آن فاسد شد.

و در آخر نکته‌ای باقی مانده است؟

اجتهادی: لایحه اصلاح قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با قید یک فوریت در دولت تصویب شده و الان در دستور کار مجلس قرار دارد امیدواریم با مساعدت نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار