ایروانی:

آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان در احیای اقتصاد این کشور حیاتی است

ایروانی در نشست شورای امنیت برای افغانستان گفت باید تعامل سازنده خود را با هیأت حاکمه سرپرست افغانستان حفظ کنیم این رویکرد به نفع همه است.

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که درباره افغانستان برگزار شد گفت: باید تعامل سازنده خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان حفظ کنیم، این رویکرد به نفع همه است.

وی افزود: توقیف دارایی‌های خارجی افغانستان و تحریم‌های یک جانبه به طور قابل توجهی وضعیت کنونی را تشدید کرده و موانع خارجی قابل توجهی را برای رسیدگی مؤثر به وضعیت انسانی در این کشور ایجاد کرده است.

ایروانی گفت: کمک‌های بشردوستانه باید بی‌طرفانه و بدون پیش شرط باشد و تضمین کند که بدون دخالت عوامل سیاسی یا خارجی به دست افراد نیازمند می‌رسد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جامعه بین‌المللی باید به تعهدات بشردوستانه خود عمل کند و همبستگی و همدردی با مردم افغانستان را نشان دهد و به آن‌ها امید و راهی برای آینده‌ای باثبات و مرفه‌تر ارائه دهد.

وی افزود: آزادسازی دارایی‌های مسدود شده و لغو تحریم‌های یکجانبه برای حمایت و احیای اقتصاد افغانستان حیاتی است.

وی گفت: ما به عنوان یک کشور همسایه با مرز مشترک طولانی و میزبان میلیون‌ها افغانستانی، نگران پیامد‌های احتمالی وضعیت فعلی بر امنیت و ثبات کل منطقه، به ویژه برای کشور‌های همسایه خود هستیم.

ایروانی افزود: علیرغم برخی بهبود‌های نسبی در وضعیت امنیتی، حضور گروه‌های وابسته به داعش و القاعده در افغانستان، همراه با قاچاق مواد مخدر، همچنان نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کشور‌های همسایه، کل منطقه و جامعه بین المللی تهدیدی جدی و فوری به شمار می‌رود.

وی افزود: علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای تشکیل دولت فراگیر، هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان هیچ پیشرفتی در جهت مشارکت واقعی قومی و سیاسی نداشته‌اند. در عوض، آن‌ها محدودیت‌هایی را برای زنان و دختران افغانستانی وضع کرده‌اند و دسترسی آن‌ها به آموزش را به شدت محدود کرده‌اند.

وی گفت: ایران همچنان متعهد به همکاری نزدیک با سایر همسایگان، شرکای مربوطه و سازمان ملل است تا به صلح، امنیت و ثبات پایدار در افغانستان کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار