ضرورت توجه به مقام امام زمان(عج) هنگام حج

کارشناس قرآن کریم گفت: از آیات قرآن مشخص می‌شود وقتی به حاجی گفته می‌شود به مقام ابراهیم توجه کند و در این محل نماز بخواند، یعنی توجه داشته باشد که اینجا محلی است که نبوت و امامت قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی، استاد حوزه و کارشناس قرآنی با اشاره به اینکه میان آیات قرآن کریم در باره انجام مراسم حج، به مقام ابراهیم اشاره شده است، اظهار داشت: در آیه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً» یعنی به مقام امامت حضرت ابراهیم (ع) اشاره می‌کند و در آیه بعدی، یعنی آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی؛ مقام ابراهیم را مصلای خودتان قرار دهید.»

کارشناس قرآن کریم توضیح داد: از مجموع این آیات نکته مهمی مشخص می‌شود، وقتی به حاجی گفته می‌شود؛ به مقام ابراهیم توجه کن و در این محل نماز بخوان، یعنی توجه داشته باش که اینجا محلی است که نبوت و امامت قرار گرفته است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه حج‌گزار در حین انجام اعمال حج و طواف باید به حضرت امام زمان (عج) خود توجه کند، گفت: باید دقت شود که حج زمانی قبول می‌شود و مورد پذیرش درگاه حضرت حق قرار می‌گیرد که اصل امامت پذیرفته شود و مورد توجه قرار گیرد.

محقق قرآن کریم تصریح کرد: قرآن کریم در مورد مراسم حج تأکید فرموده است که دقت کنید و از یاد امامی که باید به‌عنوان جلودار حرکت شما قرار بگیرد غافل نباشید، نماز خواندن در مقام ابراهیم به همین معناست و دوری از غفلت را نشان می‌دهد.

او تصریح کرد: یکی از اسرار باطنی حج و طواف این است که انسان در زمان ورود به بیت الله الحرام به یاد مقام و جایگاه امام خود باشد و برای این پرسش پاسخ داشته باشد که چه‌کسی را به‌عنوان امام خود می‌داند. ذهن ما، شیعیان، باید معطوف به امام زمان (عج) باشد چراکه تأکید قرآن بر مقام ابراهیم نشان جایگاه امام در زندگی است.

حجت الاسلام عالی به نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: خداوند علاوه بر اینکه در آیات مربوط به حج به جایگاه امام اشاره فرموده، در مورد روز قیامت هم تأکید فرموده است که در آن روز هر کسی با امام خودش محشور می‌شود، همان طور که در آیه ۷۱ سوره مبارکه اسراء فرموده است: «یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لایظْلَمُونَ فَتیلاً».

محقق قرآن کریم خاطرنشان کرد: این‌که در زمان حج تمتع باید به نقش امام توجه داشته باشیم و امام خود را بشناسیم برای این است که در روز قیامت سرافکنده نباشیم، چون هر گروه از انسان‌ها با امام خودشان محشور می‌شوند.

او یادآوری کرد: در زمان حج هم مشخص می‌کنیم که چه‌کسی امام ماست و از چه‌کسی پیروی می‌کنیم، چون یکی از اسرار باطنی حج همین موضوع است و بدون مشخص کردن امام و معطوف کردن ذهن به‌سمت او در زمان احرام حج کامل نمی‌شود، چنانکه حضرت امام محمد باقر (ع) هم دراین‌باره فرموده است: «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ؛ کامل شدن حج و به اتمام رسیدن حج به این است که انسان به لقاء امامش برسد و به او توجه داشته باشد.»

برچسب ها: امام زمان(عج) ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۲ تير ۱۴۰۲
امام زمون یه تنه کار آمریکا رو میسازه و نیاز به کمک احد الناسی نداره ولی ملت برا اینکه خودشونو ثابت کنن باید برن زیر فرمانش
آخرین اخبار