سرقت ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات برق در استان قزوین

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین گفت: ناترازی انرژی و سرقت سیم‌های برق از مهمترین چالش‌های شرکت توزیع برق در تابستان است.

مدیران ارشد صنعت آب و برق استان به مناسبت هفته مدیریت مصرف با آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفتگوکردند.

مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت ناترازی انرژی و شرایط عبور از اوج مصرف در فصل تابستان اظهارداشت: در فصل تابستان به دلیل افزایش گرما شاهد بالا رفتن مصرف در بخش خانگی و اداری هستیم که ناترازی انرژی مشکل ساز می‌شود و باید با همکاری مشترکین از این شرایط به سلامت عبور کنیم.

وی بیان کرد: در شرکت توزیع برق استان با دو مشکل عمده ناترازی و سرقت تجهیزات شبکه برق مواجه هستیم که باید برای آن تدبیر کنیم تا خسارت‌های این بخش کاهش یابد.

خواجه وند با اشاره به سرقت سیم‌های برق نیز گفت: یکی از چالش های مهم ما سرقت سیم‌های مسی وتجهیزات برقی است که در این زمینه متاسفانه در سال گذشته حدود ۶۵ تن سیم مسی برق به ارزش ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرقت شد که رقم قابل توجهی است.

وی اضافه کرد: با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضا در این رابطه ۷۸۰ نفر سارق دستگیر شدند.

خواجه وند افزود: سرقت سیم مسی و تجهیزات شبکه موجب قطع چندین ساعته برق مشترکان می‌شود و وصل مجدد آن زمان می‌برد و گاهی لوازم خانگی مشترکان نیز آسیب می‌بیند که وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: ۶۵ درصد سرقت‌ها در شهرستان قزوین اتفاق می‌افتد و گاهی روزانه ۵ تا ۶ سرقت رخ می‌دهد که به دلیل محدود بودن اکیپ‌های فنی، رفع نواقص و وصل مجدد برق شبکه ساعت‌ها زمان می‌برد و نیرو‌های فنی را نیز بسیار خسته می‌کند که انتطار داریم ائمه جمعه این وضعیت را نیز در خطبه‌های نماز جمعه متذکر شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: مصرف بیش از الگو و ناترازی انرژی یکی دیگر از مهمترین چالش‌های برق استان در پیک بار تابستان است که باید با کمک روحانیت و فرهنگ سازی از این شرایط عبور کنیم.

خواجه وند تصریح کرد: در سال گذشته ناترازی انرژی حدود ۱۹ هزار مگاوات بود که امسال این میزان به ۱۲ هزار مگاوات کاهش یافته که جبران بخشی از آن با راه اندازی نیروگاه‌های جدید انجام شده است.

وی گفت: در سال قبل ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار شد و امسال هم ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات در دستور کار است که به تدریج وارد مدار می‌شود و، چون این کار کمی زمانبر است لذا باید اقداماتی را انجام دهیم تا در پیک تابستان با مشکل خاموشی و قطع برق مواجه نشویم.

اجرای ۱۴۰ اقدام برای عبور از پیک تابستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: با تدبیر وزارت نیرو برای عبور از پیک تابستان ۱۴۰ عنوان برنامه عملی در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع پیش بینی شده تا به شرایط عادی بازگردیم.

وی بیان کرد:با این اقدامات در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا ناترازی جبران شده و شرایط عادی شود، اما مهمترین برنامه‌های ما برای پیشگیری از خاموشی ها، مدیریت مصرف است.

خواجه وند اظهارداشت: برای مدیریت مصرف در کنار پاداش‌های مناسب برای کم مصرف‌ها و برای مشترکان پر مصرف هم تعرفه‌های تصاعدی پیش بینی شده تا بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم.

وی گفت: در سال گذشته با تعیین پاداش ۵ برابری برای مشترکین، شاهد کاهش مصرف بودیم به طوری که معمولا هر سال در بخش خانگی شاهد ۵ تا ۶ درصد افزایش مصرف بودیم، اما سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو موجب شد نه تنها این رشد مصرف در مشترکان خانگی رخ نداد بلکه ۴.۵ درصد هم کاهش مصرف داشتیم و در مجموع شاهد کاهش ۹ درصدی بودیم و شرایط مدیریت شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین یادآورشد: امسال پاداش‌ها تا ۲۰ برابر بصورت پلکانی افزایش یافته و تقریبا همه مشترکین می‌توانند از این پاداش برخوردار شده و برخی حتی مصرف خود را رایگان کنند که امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب این همراهی صورت گیرد.

خواجه وند افزود: با توجه به جایگاه رفیع روحانیت در تبلیغ و اطلاع رسانی از ائمه محترم جمعه و جماعات انتظار داریم از تریبون‌های نماز در مساجد مردم را دعوت کنند تا در تابستان ضمن رعایت الگوی مصرف به توصیه‌های دینی در دوری از اسراف عمل کنند.

وی بیان کرد: در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور، معمولا ناترازی رخ می‌دهد و حدود ۴۳ درصد این ناترازی ناشی از بار سرمایشی در حوزه مشترکان خانگی و اداری است که باید این وضعیت کنترل و مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اظهارداشت: در چند روز گذشته ضمن بازرسی از ادارات با تاکید استاندار محترم، برق چند اداره پر مصرف پس از اخطار قطع شد و صرفه جویی و مدیریت مصرف را از دستگاه‌های اجرایی و دولتی آغاز کردیم تا دیگران نیز ملزم به رعایت الگوی مصرف شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.