آموزش‌های جدید و علوم نوپدید را باید بومی کنیم

وزیر علوم گفت: آموزش‌های جدید و علوم نوپدید را باید در حد توان بومی کنیم و خود را با آن وفق دهیم.

محمدعلی زلفی‌گل گفت: همه دستگاه‌ها در آموزش عالی و آموزش مهارتی نقش را دارند. باید خود را با تغییرات اقلیم جهانی و ملی تغییر و تطابق بدهیم، شرایط با سرعت در حال تغییر است و نسل جوان امروز در عمر کوتاه خود بیشترین تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است. ما هم راهی نداریم غیر از این که با شیوه‌های آموزش خود را تطبیق دهیم و منعطف باشیم.

وی تأکید کرد: آموزش‌های جدید و علوم نوپدید را باید در حد توان بومی کنیم و خود را با آن وفق دهیم، در غیر این صورت از گردونه اثرگذاری ملی و فراملی حذف می‌شویم.

او افزود: نباید فقط نیاز‌های امروز را از نظر مهارتی رفع کنیم، بلکه دانشگاه‌ها و آموزش عالی وظیفه نیاز آفرینی برای آینده را هم دارد و باید پیشگویی کند.

وی ادامه داد: آموزش مهارتی و نیازمحور هم باید برای دانشجویان فعلی، هم برای دانش آموختگان و هم برای افراد شاغل بازآموزی باید انجام شود و در دستور کار باشد.

وزیر علوم با اشاره به تعریف از آموزش مهارتی مبنی بر دانشگاه مهارت‌محور یا آموزش مهارت محور گفت: باید به هر دو مقوله توجه کنیم این دو با هم قابل جمع است. حتی باید جدا از بحث دانشگاه‌های مهارت محور و آموزش مهارت محور، سراغ پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هم برویم.

زلفی‌گل گفت: بخشی از هدایت شغلی را معاونت فناوری باید از طریق ظرفیت پارک‌های علم و فناوری پیگیری کند. پارک‌ها برنامه‌های خوبی با هدایت معاونت فناوری و نوآوری انحام داده اند که شامل طرح تانا و مدرسه اشتغال است.

وی تاکید کرد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان مغزافزار آموزش عالی است و باید از این ظرفیت استفاده کرد، باید بتوانیم بخش‌های مختلف معاونت فناوری معاونت پژوهش و معاونت آموزشی را با هم هماهنگ کنیم هماهنگی وزارت علوم با وزارت کار نیز ضرورت دارد.

او ادامه داد: معاونت فناوری در حال تدوین سند ملی نظام نوآوری است که نقش هر کدام از زیرنظام‌ها و بازیگران آموزش عالی مشخص شده است و در این سند نقش دو دانشگاه مهارت محور باید پررنگ دیده شود.

زلفی گل تصریح کرد: هماهنگی با پایگاه استنادی پایش علوم و فناوری جهان اسلام و سامانه نان نیز باید در این سند مشخص باشد. بحث وحدت در بخش‌های مختلف آموزش مهارت محور بسیار مهم است.

وی، از روسای دانشگاه‌ها خواست آموزش مهارت محور را جدی بگیرند.

وزیر علوم گفت: اولین اقدام در این راستا این است که سرفصل‌ها را بازبینی کنیم و آموزش مهارتی را در دورس مختلف یا تغییر یا اضافه کردن دروس انتخابی بگنجانیم.

وی با بیان این که همیشه نباید انتظار نداشته باشیم که صنعت سراغ دانشگاه برود، گفت: روسای دانشگاه‌ها باید ارتباط خوبی با صنایع داشته باشند و در هر مورد که نیاز باشد دانشگاهیان به صنعت اعلام کنند که می‌توانند برای حل مشکلات آن‌ها را یاری رسانند و این فرصت را غنیمت بشمارید، در هر ماه چند روز برای سفر به شهر‌های صنعتی اختصاص دهید و به صنایع مراجعه کنید این ارتباط منشأ خیر است.

وزیر علوم یادآور شد: در برنامه هفتم، ماده‌ای برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش بینی شده است، زیرا آموزش مهارتی نیاز یه عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید آموزش کسب شده سر کلاس را در میدان عمل تجربه کنند و دانش نظری خود را در میدان عمل توسعه دهند برای این کار صنایع خصوصی باید همکاری کنند.

وی گفت: به عنوان مثال دانشجوی رشته معدن باید به معدن برود و این کار نیاز به زیرساخت‌هایی دارد، ولی اگر برای صنایع به خصوص صنایع خصوصی سودی نداشته باشد از این روند استقبال نمی‌کنند.

زلفی گل تاکید کرد: باید در آیین نامه اجرایی این بند منافع صنایع و وزارت خانه‌ها با منافع وزارت علوم همسو شود. باید آیین نامه اجرایی جامع الاطراف باشد و از نظر و مشورت نخبگان در تدوین این آیین نامه استفاده شود و این موضوع باید در کنگره مد نظر قرار گیرد.

وزیر علوم تصریح کرد: هدف از برگزاری این کنگره، کمک به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است تا هدف تدوین آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۹۴ لایحه برنامه هفتم محقق شود.

برچسب ها: مهارت محور ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار