مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان:

سرشماری از گونه پلنگ ایرانی وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پلنگ گونه‌ای از گربه‌سانان در خطر انقراض است و از غرب تا شرق استان سمنان زیستگاه این گونه محسوب می‌شود، اما سرشماری دقیقی از جمعیت پلنگ وجود ندارد.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مشاهدات از زیست پلنگ از غرب تا شرق استان سمنان در مناطق حفاظت شده و شکارممنوع، نشان از پویایی این جمعیت در این استان دارد.

وی بدون اشاره به برآورد جمعیت پلنگ در استان سمنان، ادامه داد: پلنگ به دلیل اینکه به ندرت دیده می‌شود و زندگی مخفی دارد، تاکنون در کشور و استان سمنان سرشماری نشده است و آمار‌ها درباره جمعیت پلنگ ایرانی بر اساس مشاهدات و فقط برآورد‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: تنها یک گونه پلنگ در ایران زیست دارد که به «پلنگ ایرانی» شناخته می‌شود.

وی افزود: مناطق جنگلی و کوهستانی زیستگاه پلنگ ایرانی است و حیوانات کوه‌زیست حیات وحش مانند خوک، کَل و بز کوهی، طعمه این گونه ارزشمند در خطر انقراض است.

ظاهری یادآور شد: جمعیت پلنگ ایرانی در کشور و استان سمنان شناسنامه‌دار نشده و تفاوت پلنگ با یوزپلنگ در خال‌های سیاه روی پوست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تفاوت ظاهر پلنگ و یوزپلنگ برای شناخت از هم، گفت: خال‌های سیاه روی پوست پلنگ توخالی و خال‌های سیاه روی پوست یوزپلنگ توپر است.

پارک، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه‌های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.