دو زیستگاه جدید درخراسان رضوی به فهرست پراکنش پلنگ ایرانی اضافه شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ثبت حضور گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در دو منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برای نخستین بار خبرداد.

دو زیستگاه جدید درخراسان رضوی به فهرست پراکنش پلنگ ایرانی اضافه شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ حمید صالحی افزود: حضور پلنگ ایرانی برای اولین بار در منطقه شکار ممنوع بزمای واقع در شهرستان زاوه توسط همیاران و عکاسان محیط زیست مستند سازی شد.

وی گفت: نزدیک به سه سال است که رد پا و آثاراین گونه ارزشمند درمنطقه شکار ممنوع بزمای مشاهده و گزارش می‌شد، ولی تاکنون مستندی دال بر قطعیت حضور این گونه در منطقه به ثبت نرسیده بود که سرانجام روز گذشته باتلاش و زحمت شبانه روزی این مستندسازی انجام و منطقه شکار ممنوع بزمای نیز به فهرست زیستگاه‌های گونه پلنگ ایرانی اضافه شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همزمان با این ثبت، درشهرستان سبزوار، محیط بانان طی گشت و پایش منطقه شکار ممنوع ریوند، یک قلاده پلنگ را مشاهده کردندو با تلفن همراه از حضور این گونه ارزشمند تصویر برداری کردند.

صالحی افزود: منطقه شکارممنوع ریوند با مساحت 75 هزار و 108 کیلومترمربع از حدود سال 1391 شکار ممنوع اعلام شده و هرچند آثار وجود پلنگ در منطقه مشاهده شده بود ولیکن مشاهده خود گونه و یا مستند سازی از حضور آن دراین منطقه اتفاق نیفتاده بود که این موضوع نیز روز گذشته حادث شده است.

وی گفت: 20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که شامل: یک پارک ملی، 3 پناهگاه حیات وحش، سه اثر طبیعی ملی، 13 منطقه شکار ممنوع و 3 اثر ملی طبیعی، و 21 منطقه حفاظت شده است و 80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 67 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود:گونه‌های شاخص حیات وحش در خراسان رضوی شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل: پرندگان شکاری، هوبره و کبک است و به جز شش منطقه بجستان، خوشاب، جوین، خلیل آباد، مه ولات و رشتخوار، حضور پلنگ در بقیه سطح استان مستند سازی شده است و بیشترین مشاهدات پلنگ دررشت هکوه‌های هزار مسجدثبت شده که شامل 6 منطقه تحت مدیریت از جمله پارک ملی تندوره و منطقه حفاظت شده ارس سیستان است.

انتهای پیام//ا.س
 

حضور پلنگ ایرانی برای اولین بار در منطقه شکار ممنوع بزمای زاوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.