استولتنبرگ: اوکراین برای عضویت در ناتو باید در جنگ پیروز شود

دبیر کل ناتو پیروزی اوکراین در میدان نبرد را پیش شرط گفتگوی جدی درباره عضویت این کشور در سازمان ناتو دانست.

تلاش برای گسترش ناتو به شرق و مرز‌های روسیه دلیل اصلی بروز جنگ اوکراین است. با این حال، کشور‌های غربی به رهبری آمریکا نه تنها از این موضوع درس نگرفته اند، بلکه هنوز هم بر طبل پیوستن کی یف به این ائتلاف نظامی می‌کوبند. اقدامی که از منظر روسیه یک تهدید وجودی علیه مسکو است و مقامات کرملین هرگز زیر بار این مسئله نخواهند رفت. 

به گزارش تله تریدر، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز (چهارشنبه) در واکنش به درخواست‌های مکرر مقامات کی‌یف برای پیوستن به ائتلاف نظامی غرب اعلام کرد برای آنکه عضویت اوکراین در ناتو به طور جدی و معناداری مورد بحث قرار گیرد نخست باید این کشور در نبرد با روسیه پیروز شود. 

استولتنبرگ در کنفرانس خبری مشترک با کاجا کالاس، نخست وزیر استونی به خبرنگاران گفت: مهمترین مسئله در حال حاضر این است که اطمینان حاصل کنیم اوکراین به عنوان یک کشور دارای حاکمیت در میدان جنگ پیروز شود. باید تمرکز اصلی ما بر روی پیروزی اوکراین باشد. این امر بدون تردید پیش زمینه هرگونه مذاکره جدی برای پیوستن این کشور به سازمان ناتو است. 

این مقام ارشد ناتو در ادامه هیچ اشاره‌ای به بحث پیوستن اوکراین به ناتو در نشست رهبران این ائتلاف در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی نکرد، موضوعی که پیش‌تر مقامات کی‌یف بار‌ها خواستار مطرح شدن آن در این نشست شده بودند. 

مقامات غربی می‌گویند با توجه به آنکه اوکراین اکنون در حال جنگ است نمی‌توان موضوع عضویت این کشور در ناتو را مورد تایید قرار داد. بر اساس ماده پنجم منشور ناتو، جنگ علیه یکی از اعضا، جنگ علیه تمامی کشور‌های عضو است و در صورتی که اوکراین در شرایط جنگی به عضویت این ائتلاف نظامی در آید، ناتو باید با روسیه، بزرگترین دارنده تسلیحات هسته‌ای جهان وارد نبرد مستقیم می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۹ ۰۷ تير ۱۴۰۲
ناتو ،اوکراین احمق را به قربانگاه می فرستدومی داند که این خواسته دست نیافتنی است و منظورش نگه داشتن روسیه در آتش جنگ
وشعله ور کردن آتش جنگ به سمت لهستان و...است
تا روسیه را به تدریج در کام خود ببلعد وبه نظربهتر است که
روسیه منابع نظامی انسانی خود را عقب نگه داشته وبرای آینده
ذخیره کرده واز سلاح های لجستیک برای حمله ونیز بازدارندگی
بیشتر استفاده نماید.
آخرین اخبار