از اشتغال ۱۵۰ نفر در باغ‌های زردآلوی بیضا تا کشت تابستانه کنجد در فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی بیضا از اشتغال فصلی ۱۵۰ نفر در باغ‌های زرد آلوی این شهرستان همزمان با آغاز برداشت این محصول خبر داد.

 صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی بیضا با بیان اهمیت اشتغالزایی در مناطق روستایی و درصد بالای اشتغال در بخش کشاورزی اظهار کرد: از نیمه خرداد ماه برداشت زردآلو آغاز شده است و تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت.

 او تصریح کرد: برداشت زردآلو به صورت دستی انجام می‌شود و مهارت کارگران در نحوه برداشت و بسته بندی حائز اهمیت است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد از این کارگران زن هستند، چراکه میزان دستمزد زنان نسبت به مردان کمتر است.

 مویدی با اشاره به سهم اشتغالزایی فرآوری خانگی این میوه تابستانه پیش بینی کرد: بالغ بر ۱۵۰ تن زردآلو از ارقام شکر پاره، قیسی، تخم گردی و خیاری جهت مصرف تازه خوری، تهیه برگه زردآلو، لواشک، مربا، کمپوت و ترشک از سطح باغ‌های موصوف برداشت شود.

او ادامه داد: هزاران خانواده در روستا‌های این شهرستان سالانه حداقل بخشی از معیشت خود را با کار در باغ‌های میوه تأمین می‌کنند.

 این مقام مسئول گفت: سطح باغ‌های بیضا ۴ هزار و ۲۲۸ هکتار است که سالانه بالغ بر ۳۶۷ هزار و ۱۷۹ تن انواع میوه تولید و علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های همجوار صادر می‌شود.

زردآلو

آغاز کشت تابستانه کنجد در فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی فراشبند گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در امسال دانه روغنی کنجد در بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان کشت می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند از آغاز کشت تابستانه کنجد با هدف تغییر الگوی کشت و حذف گیاهان پر آب بر و جایگزین کردن آن با گیاهان مقاوم به خشکی در این شهرستان خبر داد.

 امیر ارسلان حق‌شناس مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند اظهار کرد: کشت تابستانه کنجد با هدف تغییر الگوی کشت و حذف گیاهان پر آب بر و جایگزین کردن آن با گیاهان مقاوم به خشکی در این شهرستان آغاز شد.

گیاه کنجد از جمله گیاهان بومی ایران است که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شود و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

 حق شناس بیان کرد: از مزایای کنجد می‌توان به عنوان یک کشت تابستانه و در تناوب زراعی با کشت گندم و نباتات جالیزی اشاره کرد.

 او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی در امسال دانه روغنی کنجد در بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان کشت می‌شود که متوسط برداشت کنجد در هر هکتار یک تن است و پیش‌بینی می‌شود در پاییز بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن کنجد از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

کنجد

تخریب تغییر کاربری‌های غیرمجاز در خنج 

۳ مورد تغییر کاربری برای حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در حریم شهرستان خنج، تخریب شد.

علی علی پور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج اظهار کرد: در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، طرح شناسایی و برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی در حال اجراست.

او افزود: در پی گشت زنی‌های کارشناسان جهادکشاورزی، ۳ فقره تغییر کاربری شامل ساخت خانه کارگری، دیوارکشی و ایجاد فونداسیون شناسایی و توقیف شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: پس از تخریب این ۳ فقره تغییر کاربری، پرونده تشکیل و به مراجع قانونی ارجاع داده شد.

تخریب تغییر کاربری‌های غیرمجاز

اختصاص ۱۱۰ هکتار از مزارع خرم بید به کشت خاکشیر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: امسال ۱۱۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت خاکشیر دیم اختصاص داشت.

مهدی بهراد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید با اشاره به پایان برداشت خاکشیر از مزارع شهرستان خرم بید، اظهار کرد: امسال ۱۱۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت خاکشیر دیم اختصاص داشت.

او افزود: متوسط تولید خاکشیر در شهرستان خرم بید ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار است و امسال ۵۰ تن محصول در این شهرستان تولید شد.

خاکشیر

بهراد گفت: کشت خاکشیر به دلیل قانع بودن از لحاظ نیاز آبی و کودی و همچنین قیمت مناسب و بازار فروش داخلی و خارجی، می‌تواند گزینه مناسبی در تناوب کشت در مناطق با حاصلخیزی پایین و دارای محدودیت منابع آبی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید تصریح کرد: رفع تشنگی، تب بر بودن، التیام زخم، از بین بردن کهیر و التهابات پوستی، دفع کرم، درمان سرخک و مخملک، درمان گرفتگی صدا و حنجره از خواص گیاه دارویی خاکشیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار