بانوان در غدیر خم حضور فعال و اثرگذاری داشتند

امام جمعه موقت گرگان گفت: تمام بانوان و همسران پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم شرکت و حضور فعال داشتند و با مولی علی (ع) بیعت کردند.

حجت الاسلام قربانعلی برقرار در خطبه‌های امروز نماز جمعه گرگان با گرامیداشت عید غدیر گفت: در اجتماع بزرگ ۱۲۰ هزار نفری روز غدیر بانوان زیادی شرکت کرده و پیامبر اکرم (ص) باعث حضور زنان در غدیر خم شد.

او افزود: حجاب در اسلام برای حضور زنان در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی همچون غدیر در نظر گرفته شده و فلسفه حجاب برای فعالیت و امنیت بانوان در اجتماع است.

برقرار ادامه داد: حادثه غدیر برای جامعه و اسلام بسیار مهم بوده که عدم تبلیغ آن همانند عدم تبلیغ پیغمبر اکرم (ص) در نظر گرفته شده و خداوند پیامبر را در امنیت کامل برای رسالت ابلاغ این مهم نوید می‌دهد.

او بیان کرد: در سال آخر عمر پیامبر اکرم (ص) منادیانی به اطراف مدینه برای ابلاغ همراهی مردم در آخرین سفر حج فرستاده شدند که پیرو آن فوج فوج مردم به سوی مدینه حرکت کردند و این پیام باعث شرکت ۷۰ هزار نفر از مدینه و اطراف آن شد که با همراهی شهر‌های دیگر بیش از ۱۲۰ هزار نفر همراه پیامبر اسلام (ص) راهی مکه شدند.

امام جمعه موقت گرگان گفت: دو سخنرانی در موقعیت حساس یکی در سرزمین منا و دیگری در مسجد خیف انجام شد که حدیث ثقلین در آنجا بیان شد و دو چیز گرانبهای قرآن کریم و عترت پیامبر نزد مردم گذاشتند و سفارش کردند به غائبین هم این حدیث را انتقال دهند.

حجت الاسلام برقرار افزود: همه مردم به جز معلولین به سوی سرزمین غدیر خم حرکت کرده و بعد نماز ظهر خطبه مفصلی توسط پیامبر اکرم (ص) بیان شده و سخن مشهور «من کنت مولی و هذا علی مولی» عنوان و علی (ع) را به عنوان خلیفه خود منصوب کردند.

او گفت: به یقین با تقوای الهی می‌توان عزیزترین انسان‌ها در دنیا و آخرت شد و خداوند متعال راه گشایش برای او در سختی‌ها فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه مصادف با قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و حمله رضاخان به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم بی گناه بود که در تقویم به عنوان روز ملی حجاب و عفاف در نظر گرفته شده است و با تبیین این روز یکی از خیانت‌های بزرگ غرب نسبت به زنان ایرانی مشهود خواهد شد که به بهانه ترقی در عرصه‌های اجتماعی او را به بردگی هدایت می‌کنند.

امام جمعه موقت گرگان گفت: علاوه بر تهدید رضاخان برای کشف حجاب، با تبلیغات مسموم حجاب را مانع حضور زنان در جامعه دانستند در حالی که واقعه غدیر در عمل نشان داد که اسلام برای حضور زنان در اجتماع ارزش قائل بوده و حجاب هم برای حفظ امنیت آنهاست.

حجت الاسلام برقرار افزود: ۱۸ تیرماه روز ولادت امام موسی کاظم (ع) است که اهمیت ولایت و امامت را در سخنان ایشان می‌توان تبیین کرد که تامین سعادت دنیا و آخرت مردم را در پیروی از ولایت و امامت دانستند.

 

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.