پژمان‌فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نبود اعتبارات، مانع اصلی اجرا شدن قانون هوای پاک

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: از هر دستگاهی می‌پرسیم چرا به وظیفه خود در قانون هوای پاک عمل نکردید، می‌گویند اعتبارات پرداخت نشده است.

گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره آلودگی هوا در روز سه شنبه (۶ تیر) در صحن علنی قرائت شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: عدم اجرایی شدن تمام و کمال احکام قانون هوای پاک منجر شد که به عنوان مثال در کلانشهر تهران، مطابق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست تعداد روز‌های پاک (از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۱۸ دی‌ماه همان سال) از ۱۵ روز به ۲ روز در همان بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقلیل پیدا کند. بارزتر اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ طبق اعلام ایستگاه‌های سنجش کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، روز‌های بسیار ناسالم و خطرناک تا نیمه دی ماه ثبت نشده است؛ در حالی که در سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ دی ماه، مجموعاً ۴ روز در شرایط ویژه بحرانی و فوق بحرانی قرار گرفتیم. اگر تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس را در همین بازه زمانی (یعنی ۱ فروردین تا ۱۸ دی ماه) از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ بررسی کنیم می‌بینیم این تعداد از ۸۹ روز به ۱۱۵ روز افزایش پیدا کرده و شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها هم از ۸ روز در سال ۱۳۹۹ به ۲۴ روز در سال ۱۴۰۱ رسیده است که نشان دهنده اوج بحران است.

نصراله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره موانع اجرا شدن قانون هوای پاک گفت: مهمترین مسئله اجرا نشدن قانون هوای پاک جدی نگرفتن موضوع از سوی مسئولان تراز اول و سازمان برنامه و بودجه است.

نصرالله پژمانفر

وی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه اگر اعتبارات این موضوع در بخش‌های مختلف را بدهد ما به عنوان دستگاه ناظر از هر کدام مطالبه گری می‌کنیم.

پژمان‌فر بیان کرد: ما الان به هر دستگاهی مراجعه می‌کنیم و می‌پرسیم چرا وظیفه قانونی خود را انجام ندادید می‌گویند آن اعتباراتی که برای ما پیش بینی شده، پرداخت نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس تصریح کرد: مجلس قانون هوای پاک را پیگیری می‌کند و سازمان برنامه و بودجه باید حتما اعتبارات را تخصیص دهد، چون امروز حیات و سلامتی مردم به شدت در گروی قانون هوای پاک است و این قانون باید اجرایی شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: از سال ۹۶ قانون هوای پاک روی زمین مانده و ما دیگر نمی‌گذاریم به این صورت بماند و هر دستگاهی در اجرای قانون هوای پاک کوتاهی کند آن را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم و انتظارمان این است که دستگاه قضایی با افراد برخورد جدی کند، چون موضوع سلامتی آحاد مردم مطرح است.

پژمان‌فر درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: همه مسائل اجرا نشدن قانون هوای پاک به بودجه برنمی‌گردد و بخشی از آن به دستگاه‌های دیگر مربوط است، اما وقتی ما اعتبار نداریم که خط لوله گاز را در کشور تکمیل کنیم یا در تولید گاز اعتبارات لازم را نداریم که تولید آن جوابگوی نیاز خانگی و نیروگاه‌ها باشد ناچاریم بپذیریم که مازوت مصرف شود که این باز به اعتبارات برمی‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار