موافقت ناتو با افزایش رصد و نظارت بر دریای سیاه

با توجه به عدم تمدید ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین، سازمان ناتو در نظر دارد فعالیت‌های نظارتی خود در دریای سیاه را تشدید کند.

عدم تامین منافع روسیه از ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه باعث شد مسکو پس از اتمام زمان این توافقنامه از تمدید آن اجتناب کند. همین موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها درباره کشتیرانی بین المللی در آب‌های اوکراین شده است. 

به گزارش تله تریدر، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (چهارشنبه) اعلام کرد درپی نشست شورای اوکراین – ناتو این ائتلاف نظامی تصمیم گرفت فعالیت‌های رصد و نظارت خود را در منطقه دریای سیاه افزایش دهد. این نظارت‌ها با استفاده از طیف گسترده‌ای از ابزار‌ها شامل هواپیما‌های گشت دریایی و پهپاد‌ها صورت خواهد گرفت. 

در بیانیه سازمان ناتو با اشاره به خروج روسیه از ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین آمده است: منطقه هشدار جدید روسیه در دریای سیاه و در محدوده اقتصادی بلغارستان به عنوان یکی از کشور‌های عضو ناتو، خطرات جدیدی را در اشتباه محاسباتی ایجاد کرده است و این امر می‌تواند باعث ایجاد موانع جدی در آزادی دریانوردی ایجاد کند. 

این بیانیه می‌افزاید: روسیه در حال تهدید کشتیرانی بین المللی و کشتی‌های تجاری و غیرنظامی در دریای سیاه است. ما در کنار متحدان خود در دریای سیاه ایستاده ایم. ما به حمایت‌های خود از متحدانمان ادامه خواهیم داد و تا زمانی که نیاز باشد در کنار اوکراین خواهیم بود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از عدم تمدید ابتکار عمل صادرات غلات، از ترکیه خواست بدون مشارکت روسیه اقدام به ادامه اجرایی کردن این توافقنامه کند. با این حال، مقامات روس هشدار داده اند کشتی‌های تجاری که اقدام به نقض قوانین دریانوردی و شرایط جنگی مستقر در منطقه کنند ممکن است هدف آسیب غیرتعمدی حملات قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار