اتمام حجت دستگاه قضایی با مروجین خشونت و مخلین امنیت شهروندان زرند

رییس دادگستری شهرستان زرند با تذکر به مرتکبین جرائم خشن از تدوین طرح بومی کنترل و کاهش خشونت در شهرستان زرند خبر داد.

فرحبخش  گفت: خشونت انواع مختلفی دارد و به دلیل شمولیت آن امروزه پرونده‌های بسیاری در خصوص این موضوع در دستگاه قضایی مطرح شده است که ضمن ایجاد مشکل برای شهروندان و آسیب‌های جدی مالی، معنوی و جسمی به طرفین دعوا، امنیت عمومی شهروندان را نیز متاثر ساخته است.

 او افزود: با توجه به غالب شدن رویکرد پیشگیری از وقوع جرم در حوزه قضایی زرند و درخواست‌های مردمی مبنی بر برخورد با مروجین خشونت در فضای مجازی و حقیقی، طرح جامع پیشگیری از خشونت با در نظر گرفتن اقدامات سلبی و تنبیهی و نیز ایجابی و فرهنگی به شکلی جامع تدوین که به زودی برای اجرا به دستگاه‌های متولی ابلاغ خواهد شد.

رئیس حوزه قضایی زرند با تاکید بر ممنوعیت استفاده از سلاح‌های سرد و گرم تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و در صورتی که به عنوان محارب قلمداد شود، مجازات‌های بسیار سنگین و شدیدتری در انتظار مخلان و اراذل خواهد بود.

او بیان داشت: برای حفظ کرامت و حقوق شهروندی و با توجه به اصل رافت اسلامی، به مخلین امنیت روانی و اجتماعی شهروندان اعلام می‌شود تا نسبت به تحویل سلاح‌های غیرمجاز خود اعم از سلاح‌های سرد و گرم و از به کارگیری آن‌ها به جد خود داری کنند؛ چرا که دستگاه قضایی هیچ گونه ناامنی را بر نمی‌تابد و با مرتکبین آن قاطعانه برخورد می‌شود.

فرحبخش افزود: در صورت توجه نکردن به هشدارها، پس از آغاز اجرای طرح کنترل و کاهش خشونت، با تکمیل اطلاعات اراذل و اوباش، نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام و برای ایجاد بازدارندگی و کاهش خشونت‌های کلامی و رفتاری، برابر با قوانین قاطعانه با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او  تصریح کرد: خشونت، صرفا به فضای حقیقی ارتباط ندارد؛ بلکه عده‌ای با تولید محتوا در فضای مجازی به رفتار‌های خشونت آفرین دامن زده و موجب ترویج خشونت در فضای مجازی و حقیقی می‌شوند که این افراد نیز از طریق پلیس فتا رصد و با جمع آوری مستندات، پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل و به تخلفاتشان رسیدگی می‌شود.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم افزود: به طور قطع موفقیت در هر طرحی و رسیدن به اهداف، مستلزم داشتن نگاهی جامع و چند بعدی به پدیده ها است؛ به همین دلیل، بخش غالب طرح کنترل و کاهش خشونت به اقدامات فرهنگی و درازمدت اختصاص دارد و تلاش می‌شود تا با آموزش و فرهنگ‌سازی، قبح خشونت به جامعه و به ویژه دانش آموزان و نسل جوان نشان داده شده و از سوی دیگر با ارائه راهکار‌های کنترل خشم از رفتار‌های خشونت آفرین جلوگیری شود.

او بیان داشت: توجه به اوقات فراغت شهروندان، از طریق افزایش اماکن تفریحی و ورزشی و نیز برگزاری همایش ها، جشنواره‌ها و آیین ها، جنگ‌های شادی و برنامه‌های مفرح دیگر در چارچوب قانون، موضوع مهمی است که در طرح پیشگیری از خشونت بدان توجه شده و بدین منظور تقسیم وظایفی صورت گرفته است تا هر دستگاه، سهم خود را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و به ویژه پدیده مذموم خشونت، مطابق با قوانین ایفا کند.

نماینده عالی دستگاه قضایی در شهرستان زرندتاکید کرد: امروزه زرند به عنوان شهری صنعتی شناخته می‌شود، به همین دلیل و با وجود تعدد صنایع و معادن، بایستی از نظر زیرساخت‌های شهری و کمیت و کیفیت اماکن تفریحی و گردشگری شهری تقویت شود؛ بدین منظور کارخانجات با توجه به قانون مسئولیت اجتماعی، نقش پر رنگی خواهند داشت و به حق، مطالبه عمومی، مشارکت بیشتر صنایع در رفع مشکلات شهری است که تحقق این مهم، ضمن ایجاد شور و نشاط در جامعه می‌تواند باعث کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار