رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس:

زمینه مشارکت بیشتر مردم در انتخابات مجلس فراهم می‌شود

محمدصالح جوکار گفت:اصلاحات و تغییرات در فرآیند انتخابات قوه مقننه زمینه مشارکت بیشتر مردم در انتخابات را فراهم می‌کند.

محمدصالح جوکار در خصوص آغاز پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی طی روز‌های آتی، گفت: اصلاح موادی از قانون انتخابات قوه مقننه بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که در سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده بود انجام پذیرفت؛ در واقع تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته بود لذا اصلاح صورت گرفته در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاحات و تغییرات در فرآیند انتخابات با توجه به ۱۸ بند سیاست‌های کلی انجام شده است، اظهار کرد: مسائل مختلفی اعم از روش‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی، تبلیغات، عدالت انتخاباتی، نحوه استفاده از امکانات دولتی و بخش خصوصی، سلامت انتخابات، زمان بندی رسیدگی به صلاحیت‌ها و ... وجود داشت که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها همواره حجم انبوهی از پرونده‌ها باید در زمانبندی کوتاهی مورد بررسی قرار می‌گرفت و امکان وارد شدن خدشه به حقوق شهروندان وجود داشت لذا زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها در قانون جدید افزایش یافت و مرحله پیش ثبت نام در نظر گرفته شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بر این اساس در مرحله یاد شده مدارکی اعم از مدارک هویتی، تحصیلی و پایان خدمت از افراد دریافت و استعلام از مراکز مورد نیاز اخذ می‌شود؛ متقاضیانی که در این مرحله ثبت نام می‌کنند و هویتشان تایید می‌شود، می‌توانند در مرحله بعدی ثبت نام کنند و سپس استعلام‌های مراجع چهارگانه و ... محقق می‌شود.

جوکار تصریح کرد: در این راستا افرادی که از سوی هیات‌های نظارت و اجرایی بررسی صلاحیت تایید شوند، به عنوان نامزد انتخاباتی می‌توانند اقدام به تبلیغات کنند.

وی گفت: بدون شک با تسهیل گری که رخ داده زمینه مشارکت بیشتر مردم در انتخابات فراهم می‌شود و این اقدام مهمی در این زمینه بشمار می‌رود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر فردی در مرحله پیش ثبت نام دارای نواقص مدارک باشد، می‌تواند این مورد را برطرف کند؛ به عنوان مثال اگر فردی مدرک تحصیلی اش دچار خدشه باشد می‌تواند پیگیری لازم را داشته باشد و مراجع ذیصلاح آن را بررسی و تایید یا رد کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار