امامی مطرح کرد؛

مستندنگاری فتوگرامتری عمارت‌های تاریخی کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از مستندنگاری فتوگرامتری عمارت‌های بادگیر و شمس‌العماره خبر داد.

آفرین امامی با اشاره به اینکه فتوگرامتری یکی از دقیق‌ترین روش‌های مستندنگاری بنا‌های تاریخی است، عنوان کرد: از این روش می‌توان انواع خروجی‌ها از جمله نقشه‌های خطی دو بعدی، عکس‌های تخت و مدل‌های سه بعدی را تهیه کرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: با استفاده از مدل سه بعدی می‌توان اندازه‌ها را در تمامی جهات طول، عرض و ارتفاع به دست آورد و فضا‌های ناشناخته بنا را بررسی کرد و به سئوالاتی در مورد سازه و معماری بنا پاسخ گفت.

او به تشریح جزئیات پروژۀ فتوگرامتری عمارت بادگیر پرداخت و تصریح کرد: در ادامۀ مستندنگاری بنا‌های کاخ گلستان، پروژۀ فتوگرامتری عمارت بادگیر به زودی آغاز خواهد شد. این عمارت علاوه بر بنای اصلی دارای حجره‌هایی در پیرامون و ۴ برج مرتفع است.

امامی افزود: این بنا از نظر تزئینات یکی از برجسته‌ترین بنا‌های کاخ گلستان است که دارای انواع تزئینات کاشی‌کاری، گچبری، نقاشی، منبت‌کاری، آیینه‌کاری است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاح گلستان تصریح کرد: در این پروژه پلان تمام طبقات، ۸ برش طولی و عرضی، تصاویر تخت قائم و افقی از فضا‌های داخلی، مدل سه بعدی و حتی نقشه مسیر کانال‌های زیرزمینی تهیه خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به فتوگرامتری عمارت شمس العماره گفت: در این پروژه پلان تمامی طبقات و ۶ برش از عمارت شمس‌العماره تهیه شده است، همچنین از دیوار‌ها و سقف اتاق‌های دارای تزیینات تصاویر تخت متریک تولید شد.

امامی ادامه داد: همچنین برداشت و کار زمینی این پروژه چهار ماه و پردازش اطلاعات و تولید خروجی‌های مختلف یک سال به طول انجامید و در حدود ۲۴ هزار تصویر گرفته شد. در این پروژ ۱۰ نفر همکاری کردند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: در روش فتوگرامتری در تمام جزئیات و تزئینات وابسته به معماری از جمله کاشی‌کاری، گچبری، آینه‌کاری و نقاشی ثبت می‌شود. همچنین انجام این نوع مستندنگاری برای تمام بنا‌های کاخ گلستان در برنامه‌های پلان مدیریت پیشبینی شده و به ترتیب اولویت انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار