۱۷۶روستای نیکشهر در طرح جهاد آبرسانی قرار گرفت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از الحاق ۱۷۶ روستای نیکشهر، به طرح جهاد آبرسانی خبر داد .

علیرضا قاسمی  اظهار کرد:  در همین راستا، عملیات نقشه‌برداری مجتمع ۳۲ روستایی بنت و دستگرد آغاز و کارگاه مجتمع زیرمجموعه سد خیرآباد در حال تجهیز است.

قاسمی گفت: طرح‌های آبرسانی متعددی در شهرستان نیکشهر تعریف شده و آماده اجراست که بر اساس اعتبارات ابلاغ شده از استان عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۳۳ طرح از محل اعتبارات استانی و ملی در شهرستان نیکشهر در دستور کار آبفا استان قرار دارد، افزود: اعتبار تخصیصی این طرح‌ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت منابع آبی نیکشهر اظهار کرد: متأسفانه هیچ دشت یا سفره آب زیرزمینی پایداری در حوزه این شهرستان وجود ندارد و اکثر منابع تأمین آب از اندک آبرفت رودخانه‌های فصلی هست که در صورت عدم بارندگی دچار تنش آبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تأمین آب شهر نیکشهر از تعدادی چاه در پایین دست سد خیرآباد صورت می‌گیرد و ارتقای تأمین آب این شهر با حفر چاه در حال انجام است، ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌ها و عدم بارندگی، این چاه‌ها هر ساله نیاز به کف‌شکنی و لایروبی دارد، علاوه بر این توسعه شبکه توزیع آب دیگر برنامه اجرایی این شرکت برای بهبود وضعیت خدمات‌رسانی به ساکنان این منطقه است.

قاسمی، ساخت تصفیه‌خانه و ایجاد مخازن جدید برای شهر و روستاهای پایین دست سد را از جمله برنامه‌های این شرکت برشمرد و با اشاره به سایر طرح‌هایی که بر اساس اعتبارات ابلاغ شده از استان اجرا خواهد شد، گفت: آبرسانی به مجتمع ۱۸ روستایی زیرمجموعه سد خیرآباد از جمله این طرح هاست که در سالجاری از محل اعتبارات توسعه سواحل مکران و ملی پیش‌بینی اعتبار شده و در حال حاضر پیمانکار در حال تجهیز کارگاه هست.

وی از پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه هنزم و زیردان خبر داد و گفت: در راستای اجرای این پروژه، به منظور ادامه حفاری چاه، پیمانکار انتخاب شده و علاوه بر آن یک حلقه چاه جدید نیز حفر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، با اشاره به همراهی و مشارکت خیران در اجرای تعدادی از پروژه‌ها، بیان کرد: با کمک خیران خط انتقال آب روستای سهرک از محل چشمه انجام شده، همچنین شبکه و مخزن روستای دن‌دستگر نیز با مشارکت افراد خیر در حال اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های اجرا شده در نیکشهر افزود: سه حلقه چاه جدید برای روستاهای مهبان، رمضان کلک و کوپچ حفر شده و لوله‌گذاری خط انتقال، شبکه توزیع و احداث مخزن برای روستای موشکنت نیز در دست اجرا قرار دارد.

قاسمی با بیان اینکه، برای اجرای خط انتقال آب روستای رمضان کلک لوله تهیه و پیمانکار انتخاب شده است، ادامه داد: مخزن ذخیره آب روستای کنارکمبان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه، تکمیل شبکه توزیع شهر چانف در مرحله اتصال خط به مخزن است، افزود: چاه این منطقه نیز در حال کف‌شکنی بوده و پیش‌بینی حفر چاه جدید نیز انجام و پیمانکار آن انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی شهرستان نیکشهر از آب آشامیدنی را ۶۴ درصد اعلام کرد و گفت: از ۳۰۰ روستای سطح شهرستان ۱۱۰ روستا با جمعیت ۶۰ هزار نفر دارای تأسیسات آبرسانی است و ۲۱ هزار نفر در روستاهای فاقد تأسیسات آبرسانی ساکن هستند که تحت پوشش خدمات قرار ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار