وزیر کشاورزی عراق گفت: این کشور هم اکنون با چالشهایی در خصوص تامین مرغ رو به رو است و امید است با همکاری مشترک در خصوص امور دامی، کشاورزی و تقویت مقابله با بیماریهای دامی شاهد شرایط بهتری باشیم.

«عباس جبر العلیاوی» روز شنبه و در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: در حال حاضر به دلیل وجود بیماری در مرغ‌های وارداتی از کشور ترکیه و لزوم توقف آن، با چالش‌هایی در تامین مرغ در کشور عراق رو به رو هستیم و به همین دلیل نیازمند واردات مرغ از ایران هستیم.

وی اضافه کرد: ۲ رود دجله و فرات هم اکنون با کاهش آب رو به رو هستند و ما مجبور به استفاده از آبهای زیرزمینی کشورمان هستیم، بنابراین آمادگی خود را برای همکاریهای مشترک با ایران در خصوص تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر دامداری و کشاورزی اعلام می‌کنیم.

وزیر کشاورزی عراق گفت: از سوی دیگر مشکلاتی در حوزه صادرات و واردات وجود دارد که امیدواریم در نشست‌های مشترک شاهد افزایش حجم مبادلات بین ۲ کشور باشیم.

العلیاوی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته لازم است تا از تولید کنندگان داخلی هر ۲ کشور حمایت لازم صورت گیرد تا ضمن آگاهی دادن به بازرگانان در خصوص ممنوعیت واردات و صادرات در زمانهایی که کشورها برای حمایت از تولید کنندگان در نظر گرفته اند از وارد آمدن ضرر به آنان هم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کشور عراق ۲ هزار محقق در حوزه کشاورزی و دامداری دارد و به نظر می‌رسد که ۲ کشور با بیان نیازهای خود بتوانند در مسیر همکاری و پیشرفت یکدیگر تاثیر بسیار داشته باشند.

خراسان رضوی در تولید مرغ پیشرو است

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: خراسان رضوی یکی از استانهای پیشرو در پرورش و تولید مرغ کشور است.

یعقوبعلی نظری افزود: کشاورزی و دامداری در این استان از قدمت تاریخی برخوردار است و بر همین اساس صنایع تبدیلی خوبی در استان خراسان رضوی در زمینه محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد استان خراسان رضوی اظهار کرد: این استان از استان‌های پهناور کشور ایران با حدود ۱۱۷ هزار کیلومتر مربع مساحت و هفت میلیون نفر جمعیت است و این افتخار را داریم که سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی برای سفر به شهر مشهد باشیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: از دیگر مزیت‌های استان به غیر از بارگاه منور رضوی وجود ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت است و امکانات و ظرفیت‌های مختلفی مانند معدن، کشاورزی، صنعت و انرژی در خراسان رضوی بی‌شمار است.

نظری افزود: استان خراسان رضوی از نظر ترانزیت و صادرات در نقطه طلایی دالان ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و با همجواری با کشورهای افغانستان و ترکمنستان امکان دسترسی به کشورهای دیگر آسیایی از جمله حوزه آسیای میانه و سی.آ.اس را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: امیدواریم باتوجه به این نشست ها، امکان افزایش صادرات محصول بین خراسان رضوی و کشور عراق در قالب توافقات مشترک فراهم شود و این آمادگی نیز وجود دارد تا بین استان خراسان رضوی با استانهای معرفی شده از سوی وزارت کشاورزی عراق همکاری مشترک صورت گیرد.

وزیر کشاورزی کشور عراق در صدر هیاتی از کارشناسان این حوزه روز جمعه با استقبال استاندار خراسان رضوی وارد شهر مشهد شد.

نشست تخصصی پیرامون تبادل تجربیات با رییس سازمان جهاد کشاورزی و همچنین بازدید از توانمندیهای کشاورزی و دامپروری خراسان رضوی از برنامه های وزیر کشاورزی عراق و هیات همراه در مشهد خواهد بود.

بازدید از کارخانه‌ تولید لوله‌های «پلی‌اتیلن» ، بازدید از کارخانه ادوات کشاورزی و همچنین بازدید از خط فرآوری شیر یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی مشهد از دیگر برنامه های وزیر کشاورزی عراق در سفر به این کلانشهر است.

در این سفر ۲ روزه، رییس سازمان دامپزشکی عراق نیز حضور دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.