نماینده کارگران معادن زغالسنگ کوهبنان:

باید ضریب ۱.۵ درصد سختی کار کارگران افزایش یابد

نماینده کارگران معادن زغالسنگ کوهبنان گفت: کار کردن در معادن زیر زمینی بیش از ۱۰ سال امکان ندارد و کارگران طی این مدت با انواع مشکلات تنفسی مواجه می‌شوند، لذا باید ضریب ۱.۵ درصد سختی کار افزایش یابد.

قنبری در جمع کارگران معدن هشونی که با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، استاندار کرمان و فرماندار کوهبنان انجام شد، گفت: ضمن عرض خیر مقدم، تشریف فرمایی شما را به دیار سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار شهید ماشاالله رشیدی، شهید امنیت یاسر عبدلی و ۱۳۰ شهید شرکت زغالسنگ کرمان گرامی می‌دارم.

او ابراز داشت: کوه چنان استوار و با عظمت ایستاده است که عبور از دل لایه‌های مخوف و تاریک آن مردانی پولادین می‌طلبد، مردانی که هر کدام عزم و اراده آن‌ها در دل این لایه‌های سیاه و تاریک به پیش می‌رود تا سیاهی که بر چهره آن‌ها می‌نشیند پرده‌ای بر درد‌ها و رنج ها‌ی آن‌ها باشد.

قنبری تصریح کرد: کدام عشق این گونه معدنکاران را استوار و مصمم نگه داشته است، بدون شک در مرحله اول عشق به وطن و در مرحله دوم عشق به خانه و خانواده باعث شده تا گذر از رنج‌ها وسختی‌های زندگی برای آنان اراده‌ای پولادین بسازد، اما این پولاد مردان در دل کوه که پنهان شده اند، پناهی جز خداوند متعال ندارند و هر از چندی خواسته‌های صنفی و معیشتی خود را باید به شیوه مناسب به گوش مسئولین برسانند.

او خطاب به وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همان گونه که مستحضر هستید، کارگران شرکت زغالسنگ کرمان طی سالیان متمادی در عرصه اقتصادی وکار سخت و زیان آور مشغول به کار بوده‌اند و در حال حاضر دچار فرسودگی، بیماریی زایی و انواع نقص‌های جسمانی و روحی شده اند؛ لذا ادامه کار با این پرسنل دیگر جوابگوی تولید اقتصادی و پایدار نیست و روز به روز تولید کمتر و هزینه بیشتری را برای شرکت زغالسنگ برجا می‌گذارند و هزینه فرسودگی بسیار بیشتر ازهزینه بهروری شده است.

نماینده کارگران معادن زغالسنگ شهرستان کوهبنان گفت: کار در معادن جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود و کار در معادن زیر زمینی و مخصوصا زغالسنگ جزو سخت‌ترین آن‌ها می‌باشد و در تمامی دنیا این نوع شغل ۲ به بالا و حتی ۳ می‌باشد چرا که معادن مخصوصا معادن زغالسنگ تمامی عوامل زیان آور شناخته شده اعم از گرد و غبار،کاهش شدت روشنایی، افزایش میزان صدا، مواجهه با گاز‌های سمی و خطرناک، مواجهه با پرتو‌های زیان آور و ... را دارند که همگی باعث آسیب دیدن به دستگاه‌های شنوایی، بینایی، تنفسی، قلبی، عروقی وعصبی می‌شود.

او تصریح کرد: متأسفانه در قانون تامین اجتماعی این ضریب به مانند دیگر مشاغل سخت و زیان آور چون رانندگان، نانوایان و... آورده شده و ضریب آن ۱.۵ تصویب شده است، از آنجا که کارکردن در معادن زیر زمینی بیش از ۱۰ سال امکان ندارد و کارگران در این ۱۰ سال با انواع مشکلات تنفسی حادثه‌های ناشی از کار سخت قرار می‌گیرند و دیگر توانی برای کار کردن ندارند؛ لذا ادامه کار آن‌ها به صورت سربار برای شرکت است.

قنبری گفت: در صورت تصویب ضریب ۲ برای کارگران مانند سال‌های پیشین صندوق بازنشستگی فولاد که ۱۰ سال کار در تونل و ۵ سال کار در کار‌های خدماتی بیرون از تونل بود باعث می‌ شود که نیروی جوان و پر انرژی به چرخه تولید تزریق و باعث افزایش تولید شود.

این فعال عرصه تولید اقتصاد در معادن زغالسنگ کوهبنان افزود: از آنجایی که اکثر بازنشستگان فعلی اندکی پس از بازنشستگی دچار فوت ناگهانی یا خانه نشینی دائم می‌شوند و هیچ لذتی از دوران بازنشستگی خود نمی‌برند؛ لذا خواهشمند است برای پیگیری این امر مهم از نهاد‌های ذیصلاح اقدامات و دستورات لازم را صادر فرمائید.

او تاکید کرد: با توجه به تلاش‌های وزارت خانه، جنابعالی برای استخدام نیروی جوان و بالطبع رشد و افزایش تولید و پیرو بند قبلی بسیاری از نیرو‌های فعلی شرکت سابقه‌ای بیش از ۱۸ سال را در معادن دارند و دیگر توانی برای کار در آن‌ها وجود ندارد، در صورت امکان و با مساعدت جنابعالی تا تصویب و اجرای ضریب ۲ و برای جبران ظلمی که از طریق عدم ضریب شغلی مناسب بر آن‌ها وارد شده است ضریب تشویقی ۵ سال برای کارگران فعلی اعمال شود تا این نسل هم به آرزوی بازنشستگی خود برسد و بتوانند چند صباحی در کنار خانواده زندگی کرده واین لطف شما و دولت انقلابی را فراموش نخواهند کرد.

قنبری تصریح کرد: با توجه به ماده ۷۶ قانون کار، افرادی که حداقل بیست سال متوالی و بیست پنج سال متناوب در کار‌های سخت و زیان آور مخل سلامتی اشتغال داشته باشند، ضریب برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود با توجه به این که بسیاری از همکاران ما در سال‌های پایانی کار خود بوده اند، برای مثال ۱۹ سال چند ماه فوت کرده اند با آنکه در کار فوق العاده سخت و زیان آور بوده اند، طبق قانون فعلی برای آن‌ها ضریب تعلق نمی‌گیرد و برای بازماندگان آن‌ها تامین اجتماعی ۱۹ روزحقوق را در نظر می‌گیرد؛ لذا اصلاح این قانون به صورتی که کسی حتی برای یک ماه در کار سخت وزیان آور مشغول باشد، ضریب سختی کار در بیمه وی اعمال شود.

او ابراز داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر خود کفایی در تمامی عرصه‌ها و از آنجا که زغالسنگ نقش بسیار مهمی را در تهیه فولاد که اسکلت و شالوده اقتصادی یک مملکت را داراست، بایستی نسبت به حل هر چه سریعتر وقفه بیمه‌ای، جفایی که پیمانکار آن در حق پرسنل انجام داده اند، تجهیزات و امکانات به روز معدنی، استخدام نیروی تازه نفس و جوان زیر نظر شرکت زغالسنگ اقدامات لازم صورت پذیرد تا شرکت از بحران فعلی سریع‌تر خارج و این زحمت کشان عرصه اقتصاد بتوانند چند صباحی از نعمت بازنشستگی بهره مند شوند.

نماینده کارگران گفت: با استناد و به موجب تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و همچنین ماده ۱۲ قانون کار مبنی بر اینکه تمامی تعهدات کارفرمای سابق بر عهده کارفرمای فعلی می‌باشد، با توجه به اینکه کارگران شرکت زغالسنگ کرمان از سال ۱۳۸۹ به زیر مجموعه تهیه و تولید مواد معدنی ایران درآمده است و با بدهی‌های دولت در سال ۱۳۹۲ به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده است و در حال حاضر شرکت زغالسنگ کرمان یکی از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی فولاد است؛ لذا با توجه به توضیحات ذکر شده و ادله و شواهد کافی کارگران شرکت زغالسنگ کرمان زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد می‌باشند و کارفرما بر اساس ماده ۱۲ مکلف به رعایت کلیه حقوق و قطعیت قرار داد آن ها است این در حالیست که با توجه به عدم ارائه قرارداد از سوی صندوق در سال‌های اخیر و همچنین عدم شرایط بند د ماده ۲۱ خاتمه قرار داد و ادامه همکاری پرسنل وکارگران با مجموعه، هیچگونه بحثی در مورد خاتمه همکاری مطرح نبوده است لذا از جنابعالی تقاضا مندیم برای احقاق حقوق کارگران و همچنین رعایت امنیت شغلی قرارداد‌های پرسنل به صورت دائم و با صندوق بازنشستگی فولاد تهیه و ابلاغ کنید.

او بیان داشت: جناب وزیر طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت زغالسنگ کرمان از آنجا که این طرح طبقه روال قانونی خود که صراحتا در قانون کار جمهوری اسلامی آمده است اجرا نشده و نظرات شخصی وغیره قابل قبول در آن گنجانده شده است؛ به طوری که بسیاری از موارد بدهی در این طرح از جمله سابقه کار، مدرک تحصیلی، شرایط متفاوت کاری و... گنجانده نشده است؛ لذا خواهشمندیم دستور دهید نسبت به بازنگری کلی این طرح دستورات لازم را صادر فرمایند.

او تاکید کرد: با توجه به ماده ۱۴۹ قانون کار، کارفرمایان مکلفند با تعاونی‌های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن برای تامین خانه‌های شخصی و مناسب اقدامات لازم را انجام دهند، همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب در نزدیکی کارگاه‌ها می‌باشند و همچنین دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وازارت مسکن راه و شهرسازی. شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های مربوطه برای انجام این مهم همکاری‌های لازم را بنمایند که خوشبختانه دولت انقلابی باعزم جدی وتوان مضاعف در این مورد کار‌های بزرگ وتصمیم‌های بسیار خوبی گرفته است.

او خطاب به وزیر افزود: با توجه به وجود زمین‌های بسیاری از شرکت در شهرستان‌های معدنی از شما تقاضا داریم که در مورد واگذاری زمین‌های شرکت زغالسنگ به پرسنل زحمتکش خود و سپس انجام پروژه مسکن کارگران طبق روال قانونی اقدامات لازم را انجام دهید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.