افزایش حق بیمه نفتکش‌ها با افزایش تنش در دریای سیاه

با افزایش تنش‌ها میان روسیه و ناتو بیمه گذاران حق بیمه نفتکش‌های دریای سیاه را افزایش می‌دهند.

چهار تاجر گفتند که شرکت‌های بیمه به اجاره‌کنندگان کشتی‌های فعال در بنادر دریای سیاه از افزایش پرداخت‌های اضافی موسوم به حق بیمه خطر جنگ اطلاع داده‌اند.

براساس گزارش رویترز، سال گذشته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حق بیمه خطر جنگ به هزینه‌های بیمه مشترک نفتکش‌ها اضافه شد.

از سویی دیگر از زمانی که قرارداد صادرات غلات در اواسط ژوئیه از هم پاشید، اقدامات نظامی در منطقه دریای سیاه بنادر دریای سیاه روسیه و اوکراین تشدید شده است.

 اخیراً روسیه چندین حمله به بنادر دریای سیاه خود را گزارش کرده است. به گفته تاجران، تا کنون بارگیری نفت از بنادر دریای سیاه روسیه تحت تأثیر این حملات قرار نگرفته است، اما خطرات در حال افزایش است.

به گفته تاجران، حق بیمه خطر جنگ از حدود ۰۰/۱ درصد هزینه محموله به ۰۰/۱ تا ۲۵/۱ درصد افزایش یافت.  این افزایش به این معنی است که در صورت تحویل نفت روسیه به هند، هر سفر دریایی برای هر نفتکش سوئزمکس (قابلیت حمل ۱۲۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تن) ۲۰۰۰۰۰ دلار بیشتر هزینه خواهد داشت. افزایش حق بیمه به این معنی است که هزینه کلی حق بیمه تقریباً ۱ میلیون دلار خواهد بود.

اگرچه این مبلغ زیاد نیست، اما به مجموع هزینه‌های صادرات نفت روسیه می‌افزاید، که از فوریه ۲۰۲۲ به دلیل تحریم‌ها این هزینه‌ها افزایشی شده است.

 در اوج بحران عرضه و تحریم روسیه، شرکت‌های روسی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار به ازای هر نفتکش به هزینه‌های بیمه حمل و نقل و حمل و نقل پرداخت می‌کردند که بیش از یک سوم ارزش هر محموله را نشان می‌داد.

 تاجران غلات درباره امنیت محموله‌های غلات ابراز نگرانی کرده‌اند و افزایش حق بیمه خطر جنگ برای نفتکش‌ها نشان می‌دهد که نگرانی‌ها به بازار‌های گسترده‌تری سرایت کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار