آنفولانزای فوق حاد در کمین پرندگان

سرپرست دامپزشکی ابرکوه، درباره بروز و احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هشدار داد.

 حسن شیخی، سرپرست دامپزشکی ابرکوه گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل مهاجرت پرندگان، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد انجام پذیرد.

او مهمترین راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزا را تماس با طیورآلوده و خرید و فروش طیور از مراکز نامطمئن و غیر بهداشتی دانست.

شیخی افزود: از دیگر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به آلودگی از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلینن مکانیکی، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه اشاره کرد.

شیخی ادامه داد: مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمام کسانی که با پرندگان در ارتباط هستند مانند روستاییان، کارکنان مرغداری‌های صنعتی و سنتی، فروشندگان دوره گرد طیور، دامپزشکان، کشتار گاه‌ها، مراکز توزیع و عرضه و همچنین مصرف کنندگان آگاهی خود را افزایش داده و ضوابط بهداشتی را رعایت کنند.

این مسئول به راه‌های پیشگیری این بیماری اشاره کرد و گفت: رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری‌های صنعتی، ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی از جمله راه‌های پیشگیری انتشار و ابتلا به بیماری است.

شیخی ادامه داد: همچنین اهالی روستا‌ها از رها نمودن مرغ‌های بومی و دیگر ماکیان بصورت چرای آزاد خودداری و آن‌ها را در مکان‌های سر پوشیده نگهداری نمایند، چون امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی وجود دارد.

شیخی تاکید کرد: صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را سریعا به دامپزشکی اعلام نمایند، همچنین گوشت مرغ مصرفی خود را بصورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز تهیه نمائید.

این مسئول گفت: برای پیشگیری از این بیماری خطرناک باید از فروش و عرضه مرغ و جوجه زنده بصورت دوره گردی خودداری کرد مردم نیز در صورت مشاهده مراتب را سریعاً به اداره دامپزشکی گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار