بلال کریمی:

طالبان به معاهده حقابه پایبند است

بلال کریمی گفت طالبان به معاهده حقابه پایبند است اما به سبب خشکسالی ها، آب هیرمند کاهش یافته و به دلیل طولانی بودن مسیر به ایران نمی رسد.  

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان درباره حضور هیأت ایرانی در افغانستان برای ارزیابی وضعیت آبی رودخانه هیرمند و حق‌آبه ایران گفت: طالبان هیأت ایرانی را به منطقه دهراوود که سرچشمه آبی هیرمند است برده و آنها سطح پایین آب را دیده و تایید کرده اند.

وی دلیل پایین آمدن سطح آب در سرچشمه‌های هیرمند را تغییرات اقلیمی و خشکسالی در سال‌های اخیر دانسته و معتقد است آب هیرمند به دلیل طولانی بودن مسیر به سیستان و بلوچستان نمی‌رسد.

 کریمی با تأکید بر اینکه طالبان خود را ملزم به رعایت حقابه ایران می داند، می گوید: «آب هیرمند در مسیر سیستان و بلوچستان یا تبخیر شده و به هوا می رود یا جذب زمین شده و خشک می شود.»

بلال کریمی در این باره می‌گوید معاهده ۱۳۵۱ پابرجاست و طالبان به مندرجات این معاهده پایبند می باشد، اما خشکسالی در افغانستان و پایین آمدن سطح آب در سرچشمه های هیرمند باعث می شود تا آب در مسیر ایران تبخیر یا خشک شود.

با این حال برخی مقامات در جمهوری اسلامی ایران از جمله نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی معتقدند آب هیرمند نه مورد استفاده خود مردم افغانستان قرار می گیرد و نه به‌ سمت ایران هدایت می‌شود.

توافق مکتوب میان دو کشور درباره حقابه ایران در سال ۱۳۵۱ منعقد شده که بر اساس آن افغانستان متعهد به آزادسازی سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب حقابه به سوی ایران است. 

برچسب ها: طالبان ، حق آبه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
مگه همچین چیزی امکان داره!!
آخرین اخبار