لاوروف: غرب به توافقنامه صادرات غلات اوکراین احترام نمی‌گذارد

وزیر خارجه روسیه از کشور‌های غربی به دلیل عدم احترام به منافع مسکو در ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه انتقاد کرد.

خروج روسیه از ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه باعث شد بهای جهانی مواد غذایی شاهد روند صعودی باشد. با این حال، مسکو بار‌ها اعلام کرده است در صورتی که منافع این کشور در این توافقنامه از سوی کشور‌های غربی رعایت شود، روسیه حاضر است دوباره به این ابتکار عمل بپیوندد. اقدامی که تاکنون از سوی آمریکا و متحدانش نادیده گرفته شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر آنکه کشور‌های غربی به آن بخش از توافقنامه صادرات غلات اوکراین که مربوط به منافع روسیه است احترام بگذارند دیده نمی‌شود. 

وی در کنفرانس خبری در ژوهانسبورگ در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: تا این لحظه که من با شما سخن می‌گویم نشانه‌ای دال بر اجرای کامل ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین دیده نمی‌شود. من اواخر امروز قرار است با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل پیرامون این توافقنامه گفتگو کنم. 

مسکو می‌گوید آن بخش از این ابتکار عمل که مربوط به صادرات محصولات کشاورزی و کود شیمیایی روسیه می‌شود از سوی کشور‌های غربی نادیده گرفته شده است. اکنون این کشور به دلیل تحریم‌های یک جانبه غرب توانایی صادرات محصولات کشاورزی خود را ندارد. 

کشور‌های غربی می‌گویند حوزه کشاورزی روسیه تحت تحریم قرار نگرفته است. با این حال، تحریم حوزه بانکی و پولی روسیه به ویژه قطع دسترسی بانک کشاورزی این کشور به سامانه سوئیفت باعث ایجاد مشکلات جدی در روند صادرات محصولات کشاورزی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار