رئیس‌جمهور در هجدهمین جشنواره شهید رجایی:

سازمان‌ها ابتدا شرح وظایف تعیین کنند و بعد جایگاه مدیریتی بدهند

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه حدود نیمی از پست‌های مصوب ادارات خالی هستند، گفت: «تعریف این تعداد پست در ادارات و سازمان‌ها ضرورت ندارد».

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در مراسم گرامیداشت هفته دولت و نیز هجدهمین جشنواره شهید رجایی، تلاش مخلصانه تمامی دست‌اندرکاران دولت در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری در سراسر کشور برای ایجاد امید در جامعه را شایسته قدردانی دانست و با تاکید بر ضرورت انکارناپذیر تحول در نظام اداری کشور در گام دوم انقلاب اسلامی گفت‌: نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین، برای تحقق اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم این نظام انقلابی نقش بسیار مهمی دارد.

نظام اداری در زمینه ارزیابی نیروهایش، رودربایستی را کنار بگذارد

رئیس جمهور در ادامه نظام اداری مردم پایه، عدالت‌محور، متکی بر ایمان و توام با بهره‌وری را از شاخصه‌های نظام اداری انقلابی برشمرد و افزود: امروز ضمن ارزیابی و مقایسه نظام اداری کشور با این شاخصه‌ها، باید ببینیم نظام اداری ما با نظام اداری متناسب برای تحقق اهداف انقلاب چه میزان فاصله دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی متناسب سازی نظام اداری کشور برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی را وظیفه همه مسئولان و مدیران و کارمندان دانست و تصریح کرد‌: چنین تحولی ممکن است در ابتدا با موانعی مواجه شود، چرا که برخی تحول‌ناپذیرند و به وضع موجود اداره‌ها و سازمان‌ها اکتفا می‌کنند.

بروکراسی و دموکراسی همزاد هم هستند

رئیس جمهور بروکراسی اداری را یکی از مشکلات نظام اداری کشور و موجب پیچیدگی، درهم‌تنیدگی و کندی کار‌ها دانست و افزود: ما بر کار کارشناسی در نظم اداری کشور تاکید داریم، اما باید مراقبت کنیم که هم کار کارشناسی و عالمانه و به دور از اعمال نظرات فردی و شخصی صورت گیرد و هم موجب کندی کار نشود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در نظام مدیریت برای استفاده توامان از نظرات کارشناسی، بدون مانع‌تراشی و کندی در نظام اداری، نظریات مختلفی مطرح است، ایجاد سازمان چابک، توام با افزایش بهره‌وری را مقدمه تحقق این مهم دانست.

رشد اقتصادی در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه رشد اقتصادی را در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دانست و گفت‌: اگر این دو رکن در کنار هم نباشند، هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی قابل تحقق نیست، لذا ضروریست همه دستگاه‌ها در کنار سازمان بهره‌وری به‌دنبال ارتقای این شاخص مهم باشند تا هم رشد اقتصادی محقق شده، هم اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم نسبت به سازمان‌های اداری کشور افزایش یابد و نتیجه این اقدامات به رشد سرمایه اجتماعی منجر شود.

روند بسیار طولانی در اداره‌ها توجیهی ندارد

رئیس جمهور با اشاره تشکیل کارگروهی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی زمینه‌های ایجاد نارضایتی مردم در سازمان‌ها اظهار داشت‌: بررسی گزارش این کارگروه نشان می‌دهد که در بسیاری از ادارات امکان رفع موانعی که منجر به کندی کار‌ها می‌شود و دستیابی به نتیجه مطلوب مقدور است، لذا به همه مدیران در سراسر کشور به‌ویژه در سازمان اداری و استخدامی و سازمان بهره‌وری توصیه کنم با بازنگری در فرآیند‌ها تا حد امکان از گردش اضافی کار‌ها در نظام اداری بکاهند و امورات را چابکتر، سریع‌تر و سهل‌تر به نتیجه برسانند.

وی رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی نظام اداری کشور را نیازمند کار جهادی با شاخصه‌های انگیزه، اندیشه و سرعت کار دانست و گفت‌: در شرایطی که خواسته دشمن، نظام اداری ناکارآمد با هدف ایجاد نارضایتی در مردم است، مسئولان باید با روحیه مضاعف و کار جهادی و نه معمولی و عادی به‌دنبال افزایش امید در جامعه با کارآمد کردن نظام اداری کشور باشند.

 مسئولان دستگاه‌های اجرایی تا عدم تحقق عینی یک دستور، آن مسئله را انجام شده ندانند

رئیس جمهور با بیان اینکه صرف دستور دادن از سوی مدیران به منزله تحقق و اجرای کار‌ها نیست، تاکید کرد: همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تا عدم تحقق عینی و عملی یک دستور، آن مسئله را انجام شده تلقی نکنند.

رئیس جمهور ادامه داد: هر چند نیت‌ها در اتخاذ تصمیمات و دستورات خیر است، ولی باید اجرایی شدن و تحقق عینی مسائل نیز پیگیری شود و نباید به هیچ‌وجه از پیگیری خسته شویم.

 برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها به اندازه عمر چند دولت طول کشیده است

دکتر رئیسی با اشاره به معطل ماندن برخی پروژه‌ها و طرح‌ها به دلیل عدم پیگیری توسط مسئولین امر، تصریح کرد: برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها چند سال معطل برخی قرارداد‌هایی مانده که باید سیر خود را طی می‌کرد، ولی انجام این کار به اندازه عمر چند دولت طول کشیده است.

رئیس جمهور افزود: همه مدیران و وزرا و روسای سازمان‌ها باید با هدف افزایش سرعت و دقت، در سیر کار‌ها و فرایند‌ها بازنگری کنند.

سازمان‌ها ابتدا شرح وظایف تعیین کنند و بعد جایگاه مدیریتی بدهند

حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی مردم‌داری، عدالت‌خواهی، حق‌خواهی و توجه به چابک‌سازی در سازمان اداری را شاخصه‌های شخصیتی شهید رجایی در نحوه مدیریت عنوان کرد و اظهار داشت: مدیران باید بی‌واسطه با مردم ارتباط بگیرند و روند پیشرفت امور را بسنجند. همچنین باید در زمینه جذب نیرو این مسئله را مدنظر داشته باشند که آیا برای تدبیر امور و انجام کار‌ها به پست و جایگاه و نیروی جدید نیاز هست یا نه؟ ابتدا باید کار تعریف شود و بعد نسبت به جذب نیرو اقدام کرد.

رئیس جمهور هوشمندسازی را امری ضروری برشمرد که به شفافیت در کار‌ها کمک می‌کند و گفت: اگر در جایی این هوشمندسازی مانع تلف شدن وقتِ نیرو‌ها شود، ضرورت آن بیشتر هم می‌شود؛ بدانید که ما مسئول عمر کارکنان و نیرو‌های نظام اداری کشور نیز هستیم و باید در قبال آن پاسخگو باشیم. هم خود نیروی انسانی در برابر چگونگی صرف وقت خود در ادارات مسئول است و هم ما باید در برابر چگونگی تعریف کار برای آن‌ها پاسخگو باشیم.

رعایت کرامت مردم با درست و سریع انجام دادن کار

رئیسی همچنین توجه به کرامت مردم در سازمان اداری کشور را امری ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: بلند شدن جلوی پای مردم یکی از جلوه‌های حفظ کرامت مردم است، ولی درست و سریع انجام دادن کار مردم نیز رعایت کرامت مردم و ارباب رجوع است.

رئیس جمهور ضرورت دانش‌افزایی کارکنان دولت را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید برای کارآمدی و روزآمد شدن نیروی انسانی به دانش و علوم روز تدابیر لازم را بیندیشیم و اینگونه نباشد که نیروی انسانی پس از دریافت حکم استخدامی خود را از توجه به دانش‌افزایی و افزایش مهارت بی‌نیاز بداند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ضوابط نظام اداری و پرهیز از روابط در ساختار اداری کشور گفت: ساختار اداری به دور از فساد، تبعیض و تحقیر، سازمان اداری تراز انقلاب اسلامی است که در چارچوب گام دوم انقلاب قابل تفسیر است.

رئیس جمهور ایجاد نظام عادلانه حقوق و مزایا را نیز از رسالت‌های دولت دانست و گفت: اگر نظام عادلانه حقوق و مزایا جایش را به نظام چانه‌زنی در مجلس و دولت بدهد، جای تأسف است؛ باید هر کس به میزان تلاش و زحمتی که می‌کشد، حقوق دریافت کند و برای تحقق نظام عادلانه حقوق و مزایا همه بخش‌ها اعم از مجلس، دولت و سازمان‌ها و نهاد‌ها باید دست به دست هم بدهند تا این امر اجرایی شود، هرچند ممکن است عده‌ای از اجرایی شدن آن ناراحت شوند.

در بخش ابتدایی این مراسم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان بهزیستی، استانداری زنجان، دانشگاه ایلام، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و وزارت امور خارجه به‌عنوان دستگاه‌های برتر هجدهمین دوره جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس جمهور تقدیر به‌عمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۱ ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
سلام .از عدالت در پرداختها چه خبر ایا به داد منه کارمند سازمان اموزش فنی وحرفه ای هم میرسید یا ما باز در شرمندگی از خانواده به سر ببریم
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۲۳:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام یابن رسول الله شرح وظایف هست ولی بعضی از مدیران براساس روابط انتخاب می شوند نه لیاقت واین افراد نه انگیزه کار دارند ونه خلاقیت و نو آوری و بر عکس افرادتوانا شایسته در پستهای دون پایه رغبتی برای کار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
واقعا که ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
منظورش اینه پست تراشی کنین
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۸:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
مثل سازمان بهزیستی بگویند کسر بودجه شده وغیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
سازمان‌ها ابتدا شرح وظایف تعیین کنند و بعد جایگاه مدیریتی بدهند
یعنی اینکه در دولت مدیریت هایی وجود داره که اصلا شرح وظایف براشون تعیین نشده و همینطوری دارن حقوق میگیرن و کم هم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
یک مسلمان به داد ما برسه
۱۷:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
یک نظارتی به تاریخ تحویل خودرو تارا دستی بکنید مردم شش ماه هست که پول کامل دادند ولی هیچ کس پاسخگو نیست دولت اگر پول نیاز دارد این راهش نیست که پول مردم را بلوکه کند حق الناس فقط در شعار نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
به روابط عمومی اداری زنگ میزنیم و تقاضای داریم باهمکارانش میخنده حین صحبت مون مبنی بر تقاضا مون

یعنی عملا روابط عمومی براشون شده محل جوک و خندیدن

معلوم هس ک چنین کارمنداتی پشت شون ب مدیر رانت خوار شون گرم هس

والا همچین کارمند روابط عمومی برای این بی ادبی ش باید اخراج بشه
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۷:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
این همه کارمند چ لزومی داره
هر اتاق اداری مدیر معاون دستیار معاون منشی مدیر منشی معاون منشی دستیار معاون و ..... داره
اینکه نیاز ب پست های اداری در دستگاههای دولتی نیس منم قبول دارم

بخاطر همین پست ها و استخدام پارتی بازی هس که اکثر مدیران دولتی برابر دولت الکترونیک و هوشمند سازی امور اداری مقاومت میکنن


من شخصا فعلا کپی از سایت تامین اجتماعی و رسیدهای پرداخت میگیرم میبرم به بهزیستی!!!! همه شون تو سایت تامین اجتماعی هس

یعنی تو ایران مهندس برنامه نویس برای هوشمند سازی ارتبا ط بین تامین اجتماعی و بهزیستی وجود نداره؟؟!!!


آقای رییسی ، من شخصا چند مهندس زبده برنامه نویس سراغ دارم

آقای رییسی

لطفا این مدیران بی کفایت و پارتی باز و اخراج کنین

خسته شدیم به خدا

هزینه ایاب و ذهاب هم بین ادارت هم از این طرف برامون سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
باسلام دررابطه با متناسب سازی حقوق کارکنان وابسته (ب) لشکری نیز رسیدگی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
چرا باید طرح داده شود که برای کارمندان تعطیلی آنها اضافه شود و بیشتر به استراحت بپردازند .از آنطرف کارگر تو کارخانه نه تنها ساعت کاریش را آسان بلکه نقشه برای کم کردن سختی کار شغلش هم بکشند تا مجبور شود چندین سالهم بیشتر کار کند . تو این کشور تنها کارگران هستند که برای پول کشور دارند ارزش آفرینی میکنند و زحمت میکشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
اینها فقط حرف عدالت رو میزنند،ولی خلاف عدالت عمل میکنند..مظلوم تر از قشر کارگر،هیچ قشری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۸:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
کارمندان دولتی کلا از ساعت ۸ تا ۲ ظهر تو چایخانه دورهمی باهم دارند و روی صندلی و تو دستشویی ولو هستن


یا همش تو مرخصی ساعتی روزانه هفته ی هستن

فقط یک ماساژور نیازه براشون ک مدیر اداره شون فراهم نکرده براشون


مدیران دولتی ایران دلسوزترین کارفرمایان تو دنیا هستن ک اینقدر خدمات میدن ب کارمندانشون ک تو گینس باید ثبت شه

خود مدیران ادارات و سازمانهای دولتی هم جزو فعال ترین در میزگردها و جلسات پشت در می باشند و چند منشی دارند که اصلا خبر ندارند مدیر کجا هس و چ غلطی میکنه و فقط از بیت المال بخاطر سفرها داخلی خارجی و میزگرد و جلسات ، اضافه کاری میگیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
یعنی تا به حال مدیر میذاشتین بدون وظیفه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
آقای رییسی به داد سازمان همیاری زنجان چرا نمی رسید،کارکنان مظلوم اونجا یازده ماهه حقوق نگرفتن و زندگی همه خانواده های مظلوم اونجا کاملا نابودشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
دیگه گذشته از هاپولی کردن ها
سازمان همیاری زنجان چ خراب شده ی هس؟

بابام تمومش کنین هر اداری یک زیر مجموعه گذاشته برای فامیل و اشنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
اگه سر سالم باشه بدن ناسالم کار پیش نمیره باید نسبت به انتخاب مدیران پایین دست هم حساس باشند وقتی مشکل تخت وتشک کارگر معدن را رئیس جمهور میره حل میکنه یعنی پایین دست یه سری مدیر نالایق مفتخور سرکارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
درزمینه پرداختی ها ی حقوق کارکنان ومتناسب سازی حقوق بازنشسته نیز برابر عدالت مد نظر قرار گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
بروکراسی و دموکراسی همزاد همدیگرند؟ حالا درسته اینو براش اضافه کردید ولی این چه جمله بی معنایی هست که نوشتید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
به نظر من بی معنا نیست.
بلکه غلط است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
4 میلیون مسکن چی شد ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۱:۵۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
روز جماعتی خراب شد !
آخرین اخبار