چطور بدون کولر راحت بخوابیم؟

گرمای کلافه‌کننده شب‌های تابستانی، مردم را عاصی می‌کند و طبیعی است که در این شرایط، بی‌خوابی سراغشان برود. بی‌خوابی درازمدت در فصل گرما، می‌تواند اثرات جسمی و روانی زیادی داشته باشد.

توصیه عمومی این است که شب‌ها، در اتاقی بخوابیم که دمای آن بیشتر از ۲۰ درجه سانتیگراد نباشد، اما در این موج‌های گرما که دنیا را کلافه کرده، حفظ این شرایط کمی سخت است.

خواب شبانه، اهمیت زیادی برای سلامتی ما دارد و کمبود آن، می‌تواند پیامد‌هایی مثل فشار خون بالا، چاقی و افسردگی داشته باشد.

دانشمندان برای جلوگیری از این وضعیت، برخی متد‌ها را توصیه کرده‌اند که شامل خوردن آب زیاد، پوشیدن لباس‌های سبک و پنبه‌ای، و گرفتن دوش با آب خنک (و نه سرد) پیش از خواب است و طبیعی است که نباید منابع گرما، نزدیک به محیط خواب افراد باشند. این منابع، می‌توانند کامپیوتر‌ها و وسائلی مانند آن باشند. یک اقدام دیگر که می‌تواند به فراهم شدن شرایط برای خواب آسان و راحت کمک کند، استفاده از پنکه است. استفاده از کولر، به خاطر مسائل دیگری که می‌توان آن را باعث بروز وضع فعلی دانست، توصیه نمی‌شود.

پیش از اینکه گرمای کلافه‌کننده، مهمان جهنمی تابستان‌ها در نیمکره شمالی باشد، شب‌ها در بسیاری از نقاط، دمای هوا خنک و برای خوابیدن در حد متعادل و مناسب بود، اما گرمایش زمین، معادلات را به هم زده و دیگر خبری از آن شب‌های خنک تابستانی نیست. حتی در اروپا هم هوا در تابستان‌ها گرم‌تر شده است. استفاده از کولر و سیستم‌های تهویه، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و مصرف سوخت، به‌خصوص انواع فسیلی آن است که باعث شده گرمایش جهانی به این وضعیت بحرانی برسد. استفاده از کولر در شب‌ها، بخشی از یک چرخه است که وضع ما را به اینجا رسانده است.

گرمایش جهانی، بر بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان‌ها اثر منفی می‌گذارد و طبیعی است که خواب هم یکی از آن‌ها باشد. در تحقیقات دانشمندان مشخص شده است که اگر کشور‌ها به همین میزان فعلی گاز‌های گلخانه‌ای تولید کنند، تا سال ۲۰۹۹ میلادی، هر انسان در کره زمین ممکن است سالانه تا ۶۰ ساعت در سال، خواب از دست بدهد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: بی خوابی ، کولر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار