در آیین قدردانی از مقام هنری استاد شاهین فرهت مطرح شد:

توجه بیشتر به نخبگان فرهنگی در دوره تحولی رسانه ملی

آیین قدردانی از مقام هنری استاد شاهین فرهت امروز با حضور اساتید حوزه موسیقی و اهالی رادیو فرهنگ در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در ابتدای این نشست از برگزاری سلسله نشست‌هایی برای پاسداشت مفاخر فرهنگ و هنر از سوی اداره کل روابط عمومی و مشارکت سایر بخش‌های سازمان در ماه‌های پیش رو خبر داد وگفت: نخستین نشست ما امروز برای تجلیل از مقام هنری استاد شاهین فرهت - شخصیت برجسته حوزه موسیقی- با مشارکت رادیو فرهنگ انجام می‌شود.

وی افزود: نگاه معلمانه و ادب و متانت استاد فرهت از جمله ویژگی‌های دوست داشتنی و بارز او است.

به گفته وی، تاکید رئیس سازمان صداوسیما در دوره تحولی نیز توجه بیشتر به نخبگان است و فضای کنونی حاکم، حرکت به سمت معرفی، شناساندن، حفظ کرامت و قدردانی از نخبگان فرهنگی، ادبی و هنری است.

بزرگداشت هنرمندان، بزرگداشت فرهنگ، هنر و اندیشه است

استاد محمد میرزمانی، آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی در این مراسم با بیان اینکه تجلیل از بزرگان، بزرگداشت مقام شامخ هنر، فرهنگ و اندیشه است اظهار کرد: استاد فرهت، شخصیت شناخته شده‌ای است و ایشان را از گذشته‌های دور و از سال ۵۰ به این سو که با حوزه علمی موسیقی آشنا شدم می‌شناسم؛ اما آشنایی و ارتباط تنگاتنگ ما زمانی اتفاق افتاد که بنده مدیرکل تولید مرکز موسیقی سازمان صداوسیما بودم و جلسات متوالی با ایشان داشتیم. این موضوع به سال‌های ۸۳، ۸۴ برمی‌گردد و بنده درس‌های زیادی از او آموختم.

وی افزود: استاد فرهت نگاه تیزبینی دارد و شاخصه شخصیتی ایشان، ادب و متانت‌شان است. صراحت لهجه دارند و نگاه تخصصی کارشناسانه شان برای ما همواره آموزنده بوده است.

باید قله‌های فرهنگ و هنر را به نسل جوان امروز معرفی کنیم

مرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ نیز با بیان اینکه شبکه رادیویی فرهنگ، شبکه تخصصی معاونت صدا است و در دوره تحولی جدید حرکتی را در راستای تجلیل و شناساندن زحمات و تلاش‌های اساتید و نخبگان حوزه‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری کشور آغاز کرده است گفت: شاهد حضور استاد فرهت در «نیستان»، برنامه باسابقه رادیو فرهنگ بودیم و مفتخر هستیم که توانستیم گوشه‌ای از تجربیات و زحماتی که این سال‌ها کشیدند را به مخاطبان عرضه کنیم.

وی افزود: وظیفه ما بسیار سنگین است، زیرا باید الگو‌های اصیل و بزرگی که عمری را در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی صرف کرده‌اند معرفی کنیم. نسل جوان ما باید بداند این بزرگان اگر به این جایگاه‌ها رسیده‌اند علتش چه بوده و دلیل ماندگاری‌شان چیست. علم، عمل، سخت‌کوشی، تعهد به هنراصیل این مرز و بوم، خلاقیت، کار و تلاش زایدالوصف ویژگی‌های شخصیتی بارز استاد فرهت است.

هر کاری ساختم با عشق بود

سخنان استاد شاهین فرهت، پایان‌بخش این آیین بود؛ وی برپایی چنین آیین‌هایی را خوشحال‌کننده و امیدوارانه خواند و گفت: بابت دو چیز در زندگی‌ام همواره شکرگزارم؛ نخست زبان مادری ام، فارسی است که به موجب آن می‌توانم اشعار حافظ، سعدی و مولانا را بخوانم و درک کنم و دوم موسیقی است که همواره یار من بوده و عمرم را دران سپری کرده‌ام. موسیقی، احتیاجی به ترجمه ندارد و همه مردم جهان با هر زبانی آن را درک می‌کنند. موسیقی هنری عجیبی و از والاترین هنرهاست.

وی اضافه کرد: هر کاری ساختم با عشق بود. روی هم رفته انسانی راضی و بسیار شاکرم؛ چون آن‌چیزی شدم که می‌خواستم. ۱۷ سالگی دیپلم گرفتم و می‌خواستم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم. برای موسیقی پاسپورت نمی‌دادند، اما، چون زبانم قوی بود برای رشته پزشکی قبول شدم. پدرم پزشک بود، اما به من گفت: «پزشکی نخوان، اگر پزشکی بخوانی یک پزشک معمولی می‌شوی. باید بلافاصله رشته‌ات را عوض کنی و موسیقی بخوانی، زیرا اگر موسیقی بخوانی بهتر می‌توانی به وطنت کمک کنی.»
در پایان این نشست از استاد شاهین فرهت قدردانی شد و مهمانان حاضر در لوح یادبودی که برای او آماده شده بود، به یادگار، خطی نوشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار