معاون وزیر تعاون:

۴۵۰ تعاونی مرزنشین با بیش از ۲ میلیون عضو در کشور فعال است

معاون امور تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۵۰ تعاونی مرزنشین در ۱۷ استان کشور وجود دارد که ۲ میلیون نفر از مرزنشینان عضو این تعاونی‌ها هستند.

مهدی مسکنی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: برای انتخاب برترین تعاونی‌ها، ۶ هزار و ۷۶۵ تعاونی از طریق بستری فناورانه به سامانه تعاون متصل شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این مقام مسئول افزود: سقف شاخص برای انتخاب هر تعاونی ۲ هزار امتیاز بود که ۶۰ درصد تعاونی‌ها به طور میانگین بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ امتیاز دریافت کردند. از نظر ما همه کسانی که در حوزه تعاون فعالیت دارند برتر هستند، اما بر اساس استاندارد‌هایی که تعریف شده بود، ۲۳ تعاونی به‌عنوان برتر انتخاب و از آن‌ها تقدیر شد.

وی ادامه‌داد: تعاونی‌ها بر اساس ۲ شاخص کمّی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ شاخص‌های کیفی آن‌ها مربوط به میزان بهره‌وری، صادرات و شفافیت و شاخص‌های کمّی مربوط به حجم میزان مراودات و صادرات بود.

مسکنی اضافه‌کرد: علاوه بر این ۲ شاخص، تعاونی پوسته حقوقی تعاون است، ابتدا باید تعاون شکل بگیرد و بعد به تعاونی تبدیل شوند. بر این اساس تعاونی‌هایی که پر عضو بودند نیز در این انتخاب اهمیت داشتند.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت تعاونی‌ها در این جشنواره نسبت به سال گذشته با وجود سختگیرانه‌تر شدن شاخص‌ها ۲۷ درصد افزایش داشت، افزود: برترین تعاونی «فولاد علویجه» اعلام شد که یک تعاونی خانوادگی با بیش از ۵۰ سال قدمت است.

معاون وزیر تعاون خاطرنشان‌کرد: این تعاونی چند شاخص مهم داشت؛ نخست، اینکه ارکان خانواده در آن مورد توجه و حوزه اجتماعی آن‌ها جدی بود. این تعاونی در علویجه اصفهان، درمانگاهی در حد بیمارستان با سرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیز کرد و قرار است آن را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بدهد تا به کارگران علویجه خدمت بهداشتی ارائه کند.

مسکنی تاکید کرد: تعاونی‌های مرزنشین به‌سختی کار می‌کنند و ما باید در پیگیری مسائل آن‌ها جدی‌تر باشیم. گام نخست برای کمک به آن‌ها این است که اتحادیه این تعاونی‌ها را فعال کنیم. اتحادیه این تعاونی مشکلاتی را در حوزه مالیات دارد که در این‌خصوص بررسی‌هایی در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار