ایران رئیس مجمع گفتگوی همکاری آسیا شد

وزیر امور خارجه کشورمان در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد. 

حسین امیرعبداللهیان پس از انتقال ریاست مجمع به جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی تعهد جمهوری اسلامی ایران به چندجانبه گرایی را یادآوری کرد و بر نقش نهاد‌های چند جانبه همچون ACD در ایجاد تفاهم و شراکت مابین کشور‌ها برای فائق آمدن بر مشکلات جهانی و نیز ایجاد فرصت برای رشد و توسعه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه، آسیا را مهد تمدن‌ها و فرهنگ‌های کهن دانسته و همکاری‌های چندجانبه را ابزاری برای به فعلیت رساندن پتانسیل‌های عظیم این قاره قلمداد کرد.

امیرعبداللهیان شعار دوران ریاست ایران را «یک آسیای پیوسته‌تر و توانمندتر از طریق فناوری‌های جدید و در حال ظهور» اعلام و از وزرای کشور‌های عضو دعوت کرد در نشست بعدی وزرای امور خارجه مجمع در سال ۲۰۲۴ در تهران شرکت کنند.

یادآور می‌شود ریاست مجمع در دو سال گذشته بر عهده بحرین بوده است. سی و پنج کشور آسیایی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا هستند که دو دهه پیش با شعار گفتگو تاسیس گردید. مقر این مجمع در کویت است.

مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در سال ۲۰۰۱ با هدف ارتقای همگرایی بین کشور‌های آسیایی، گسترش بازار تجاری و مالی، تبدیل آسیا به یک شریک توانمند برای تعامل با دیگر نقاط جهان و ارتقای نقش آسیا برای تاثیرگذاری در معادلات جهانی با عضویت ۱۲ کشور تشکیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار