رئیس دیوان محاسبات:

حساب واحد خزانه کنترل تورم را به دنبال دارد

رئیس دیوان محاسبات گفت: اهمیت حساب واحد خزانه به جهت مدیریت منابع و تقویت نظام مالی کشور بوده و یکی از مهمترین ارکان اصلاح ساختار بودجه است.

احمد رضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات در گفت و گویی با بخش خبری ۱۴ در ارتباط با مسدود کردن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها و اتصال آن‌ها به حساب واحد خزانه اظهار کرد: آخرین گزارشی که روز گذشته همکاران ما در دیوان محاسبات آماده کرده اند حکایت از کاهش موارد انحراف از معیار در پایان مهلت قانونی دارد و از همه مجموعه‌ها که با عزم ملی برای تجمیع این حساب‌ها داشتند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: اهمیت حساب واحد خزانه به جهت مدیریت منابع و تقویت نظام مالی کشور است و در واقع یکی از مهمترین ارکان اصلاح ساختار بودجه که مورد تاکید رهبری نیز همین بحث حساب واحد خزانه است که کنترل تورم را به دنبال دارد.

دستغیب افزود: این اتفاق تاثیر مستقیمی را خواهد داشت و نظارت بر جریان مالی کشور توسط دولت و شناسایی دارایی‌ها منابعی که دارد کمک می‌کند که انتشار بی رویه اوراق را شاهد نباشیم و به برنامه ریزان اقتصادی برای صورت نگرفتن استراض کمک می‌کند؛ و از همه مهمتر تخصیص‌های نا بهنگام؛ و غیر ضروری نیز مقابلش  گرفته می‌شود و از افزایش پایه پولی کشور جلوگیری می‌کند و در کنترل تورم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: آخرین وضعیتی که در گزارش ما آمده  است در سال‌های گذشته حساب‌ها خصوصا حساب‌های اصلی شاهد  ۲۵۰ هزار حساب در دستگاه‌ها بودیم و اکنون این عدد به ۲۳ هزار حساب در حساب‌های اصلی رسیده است.

او گفت:، اما در مورد تکالیف قانونی در بحث حساب فرعی تعداد ۷۵ هزار حساب فرعی به ۴۳ هزار حساب رسیده است.  

دستغیب گفت: مهمترین موضع در این آمار مقایسه‌ای علی رغم کاهش حساب‌ها انتقال وجوه است و این عدد در حال حاضر بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است که کاهش قابل توجه‌ای را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در مجموعه صنعت نفت ۳ هزار حساب را در گذشته اعلام کرده بودیم و این عدد هم اکنون ۵۴۳ حساب تجاری است که کاهش داشته و اما همچنان باید این‌ها نیز مسدود شود وبه حساب واحد خزانه منتقل شود و عددی هم که در مجموعه صنعت نفت در این جساب‌ها است بالغ بر ۱۹۶ میلیارد تومان است و مجموعا‌ رسوب منابع در شرکت ملی نفت شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  است که بیشترین انحراف را در حساب‌های خود دارند و مجموعه حساب‌ها احصاء شده و از امروز در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته و به دادسرای دیوان محاسبات نیز ارجا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار