ثبت ۸۳ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی

از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۸۳ روز با کیفیت هوای ناسالم در ایستگاه‌های پایش هوای خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

 

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تعداد روز‌های ناسالم خراسان جنوبی امسال افزایش داشته، اما چون برخی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در بازه زمانی غیرفعال بوده لذا داده دقیقی نمی‌توان ارائه داد.

او با بیان اینکه شمار روز‌های هوای پاک شهر بیرجند در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است افزود: مردم بیرجند در این مدت ۱۵۹ روز هوای پاک و قابل قبول استنشاق کردند در حالی که شمار روز‌های هوای پاک در مدت مشابه پارسال ۱۶۷ روز ثبت شده است.

حاتمی ادامه داد: امسال افزایش ریزگرد‌ها و آلاینده‌ها هوای شهر بیرجند را ۱۸ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد که این عدد در مدت مشابه پارسال ۱۱ روز بود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: نیمه نخست امسال شاخص کیفی هوای مرکز استان ۵ روز در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها و یک روز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

او با بیان اینکه افزایش ریزگرد‌ها دلیل اصلی کاهش کیفیت هوای بیرجند است، گفت: خشکسالی متوالی و کاهش بارندگی موجب کاهش کیفیت هوا و افزایش ریزگرد‌ها در آسمان خراسان جنوبی شده است.

حاتمی اظهار کرد: شهریور امسال ۲۹ روز هوای شهر بیرجند سالم (پاک و قابل قبول) و ۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود، اما در ماه گذشته وضعیت خطرناک در مرکز استان نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کیفیت هوای بیرجند در ۲ نقطه از شهر قابل سنجش و اندازه‌گیری است تصریح کرد: ۵ ایستگاه سنجش هوا در استان وجود دارد که ۲ ایستگاه در بیرجند و مابقی در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و زیرکوه مستقر است.

براساس شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

خراسان جنوبی در ردیف ۶ استان اول غبارخیز کشور قرار گرفته و بیش از یک سوم مساحت استان جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

تشدید وزش باد و تقویت باد‌های ۱۲۰ روزه در شرق کشور به ویژه تابستان امسال خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی را در این استان به همراه داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.