گروه‌های حساس بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند

افراد مسن و سالخورده، زنان باردار، کودکان و افرادی دارای پیوند اعضا بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا قرار دارند.

فرزاد مردانی پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد با اشاره به اینکه فصل پاییز آغاز زمان ابتلا به بیماری آنفولانزا است، گفت: در این فصل با توجه به شروع فعالیت مدارس و تغییر شکل بسیاری از ارتباطات اجتماعی شیوع این بیماری افزایش پیدا می‌کند بنابراین رعایت موارد بهداشتی در مدارس و محیط‌های آموزشی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی درخصوص بیماری آنفولانزا، علایم و راه‌های درمان آن، افزود: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که به سطح ایمنی بدن انسان وابستگی دارد یعنی ویروس در بدن افرادی که مقاومت بدنی و سطح ایمنی ضعیفی دارند به راحتی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مردانی ادامه داد: ویروس آنفولانزا معمولا در ریه افراد فعالیت می‌کند بنابراین فرد بیمار دچار عفونت تنفسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علایم بیماری آنفولانزا مشابه بیماری سرماخوردگی است، اظهار کرد: یعنی سردرد، درد ماهیچه، درد بدن، ضعف و بی‌حالی، تغییر در تن صدا، گرفتگی و آبریزش بینی، گاهی اوقات و معمولا در اطفال اسهال و استفراغ، دل‌درد و دل‌پیچه از جمله علائم بیماری آنفولانزا به شمار می‌آید.


بیشتر بخوانید


مردانی گفت: در برهه‌ای از زمان بیماری آنفولانزا که به آنفولانزا اسپانیایی شناخته می‌شد در سراسر دنیا منجر به وقوع میلیون‌ها مرگ و میر در انسان‌ها می‌شد برای مثال در سال ۱۹۱۸ حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد اضافه کرد: به مرور زمان انسان‌ها موفق به کشف راه درمان بیماری آنفولانزا شدند، مقاومت بدن انسان‌ها به این بیماری افزایش پیدا کرد و مردم متوجه شدند به چه طریقی می‌توان زنجیره ابتلا به بیماری آنفولانزا را قطع کرد در نتیجه شیوع بیماری کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: افراد مسن و سالخورده، زنان باردار، کودکان و افرادی دارای پیوند اعضا مانند قلب و کلیه از جمله کسانی هستند که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا قرار دارند.

مردانی با تاکید بر اهمیت نحوه ابتلا به بیماری آنفولانزا، ادامه داد: تمیز کردن دست‌ها و شستشوی مکرر آن‌ها، تمیز کردن سطوحی که با آن‌ها در تماس هستیم مانند صندلی، میز و ... در زمان شیوع بیماری آنفولانزا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: استفاده از مایعات در زمان ابتلا به بیماری آنفولانزا اهمیت بالایی دارد همچنین فرد باید حتما به پزشک مراجعه کرده و دارو دریافت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.