یک استاد دانشگاه تربیت مدرس:

تفاوت پادکست با برنامه‌های رادیویی چیست؟

بهمنی گفت: در پادکست محدودیت‌های رادیو وجود ندارد و دست مخاطب باز است.

مهدی بهمنی، کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه تربیت مدرس در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفتگو درباره نقش پادکست‌ها در زندگی انسان گفت: پادکست شامل فایل‌های صوتی است، که در اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود، تا مخاطبان محتوا را از آن طریق دریافت کنند.

بهمنی تفاوت پادکست با رادیو را در نحوه ارائه خدمات به کاربر دانست و افزود: در پادکست محدودیت‌های رادیو وجود ندارد و دست مخاطب باز است. او می‌تواند یک برنامه ضبط شده را چندین‌بار گوش دهد. مطالب پادکست دارای پیوستگی است و آغاز و پایان دارد. من اولین‌بار سال ۱۳۹۹ بود که پادکست را شنیدم و به آن علاقه‌مند شدم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه پادکست به معنای اشتراک فایل صوتی در فضای اینترنت است، بیان کرد: آن زمان بود که تصمیم گرفتم پادکست گوش کنم؛ آن هم در زمانی که در ماشین یا در رفت‌وآمد بودم. زمانی که مریض شدم و عمل جراحی قلب انجام دادم، تصمیم گرفتم کتاب‌هایی که خوانده بودم خلاصه کنم و خلاصه آن را منتشر کنم. 

به گفته وی، وقتی پادکست‌هایم را منتشر کردم دیدم در این مسیر همراه دارم و چقدر آدم‌های کتابخوان به دنبال کتاب‌های صوتی هستند. الان من به عنوان یک پادکستر یکی از عشق‌های زندگی‌ام این است که هر روز یک کتابی را بخوانم و براساس آن پادکست تولید کنم. الان زمانی است که پادکست می‌تواند بهترین برد را در بین مردم داشته باشد.

کوروش انوری، کارشناس روابط عمومی و ارتباطات درباره تاریخچه پادکست توضیح داد: اگر ما به تاریخچه پادکست برگردیم، شاید به رادیو‌های شخصی برسیم که هرکس در ایالت‌های امریکا براساس علایق شخصی خود داشت. اساس شکل‌گیری رادیو‌های شخصی این بود که افراد طبق علایق شخصی و زمان آن‌ها را گوش می‌کردند. به مرور با پدیده‌ای به نام وب و افزایش تولید محتوا در زمینه‌های متنی و صوتی مواجه شدیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار