عمل جراحی ۱۰ ساعته برای خاموش کردن نیمی از مغز دختر ۶ ساله

یک دختر شش ساله از جنوب کالیفرنیا که با یک بیماری نادر مغزی دست و پنجه نرم می‌کرد، نیمی از مغزش توسط پزشکان خاموش شد.

بریانا بادلی با تشنج‌های روزانه ناشی از انسفالیت راسموسن (Rasmussen’s encephalitis) – التهاب مزمن مغز که می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز و زوال مهارت‌های حرکتی شود- دست به گریبان بود. اما پزشکان امیدوارند که جراحی ۱۰ ساعته اخیرشان گامی در جهت غلبه بر این بیماری باشد.

دکتر آرون رابیسون، جراح مغز و اعصاب اطفال از دانشگاه لوما لیندا، به جای کار همیشگی پزشکان در مواجهه با این شریط یعنی برداشتن بخشی از مغز، به این نتیجه رسید که خاموش کردن بخشی از مغز او موثرترین روش ممکن است.

او گفت: «تن‌ها قطع کردن آن برای توقف کامل بیماری کافی بود و به‌طور بالقوه آن را درمان کرد.»

برایانا که پیش از تشخیص بیماری در سال گذشته دختری شاد و پرانرژی بود که همیشه می‌خواند، می‌رقصید و مطالعه می‌کرد، با بروز این بیماری ناتوان‌کننده هر روز در عذاب بود. مادرش می‌گوید «پاهایش مدام پیچ می‌خورد و در راه رفتن مشکل داشت.»

در ابتدا مدتی پزشکان به اشتباه او را تحت درمان‌های ضدتشنجی قرار دادند، اما وضعیت وخیم‌تر شد. مصرف دارو‌های ضدتشنج و استروئید‌ها باعث بالا رفتن وزن او شد و همچنان با عواقب پیشرفت بیماری دست به گریبان بود.

خواهرش تعریف می‌کند که «گاهی با من صحبت می‌کرد و می‌گفت می‌ترسد. اما من به او می‌گفتم می‌دانم ترسناک است، اما خوب می‌شوی.»

رابینسون گفت درنهایت پزشکان تصمیم گرفتند با عبور از شیار جانبی (شیار سیلویان) که شکاف طبیعی عمیقی در مغز است، بخش غیرفعال مغز او را خاموش کنند.

سمت چپ مغز برایانا هنوز کار می‌کند و اکنون وظایف سمت راست را نیز بر عهده دارد. پزشکان گفتند که او ممکن است بخشی از بینایی محیطی و برخی مهارت‌های ظریف حرکتی در دست چپش را از دست بدهد، اما فیزیوتراپی به او کمک می‌کند که به زندگی‌اش به عنوان یک کودک شش ساله نرمال بازگردد.

عمل جراحی مغز دختر ۶ ساله

دکتر رابینسون گفت: «برایانا حتی پس از قطع ارتباط نیمی از مغزش همچنان همان فرد خواهد بود.»

خانواده بادلی روند بهبودی برایانا را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند و چند روز پیش مادرش گزارش داد که با کمک می‌تواند راه برود.

منبع: روزیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار