فایل‌های صوتی دلخراش ناسا از منظومه شمسی

ناسا مجموعه‌ای از صدا‌های دریافتی خود از منظومه شمسی را در یک لیست پخش جمع آوری کرده است.

گفته می‌شود که خلاء فضا بی سر و صداست، به گونه‌ای که ذرات برای انتشار امواج صوتی بسیار از هم دور هستند و هر صدایی قبل از شروع خاموش می‌شود.

اما این بدان معنا نیست که هیچ صدایی قابل استخراج نیست. در واقع، اگر فقط می‌توانستیم آن را بشنویم، برخی از اجرام منظومه شمسی صدایی کر کننده منتشر می‌کنند، همان طور که می‌توان موج‌های پلاسما را به صدا تبدیل کرد.

امواج پلاسما زمانی تشکیل می‌شوند که الکترون‌ها در خطوط میدان مغناطیسی اطراف اجسام بزرگ مانند سیارات به دام افتاده و به صورت مارپیچی به سمت پایین حرکت کنند.

اگر فرکانس‌های امواج پلاسما را به صدا تبدیل کنیم، می‌توانیم فریاد‌های وحشتناک آن‌ها را بشنویم. دانشمندان تخمین زده‌اند که اگر صدا بتواند در فضا منتشر شود، می‌توانیم صدای خورشید را به صورت غرش مداوم با سرعت ۱۰۰ دسی‌بل بشنویم.

اولین صدا‌ها از فضا توسط کارل گوته جانسکی ستاره شناس در سال ۱۹۳۲ ثبت شد که تلسکوپ رادیویی چرخشی به نام Jansky's Merry-Go-Round ساخت که برای تشخیص باند فرکانسی خاصی از امواج رادیویی طراحی شده بود. زمانی که با پرتاب کاوشگر اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ ارسال کاوشگر به فضا آغاز شد، داده‌های بیشتری در این خصوص دریافت شد.

تجهیزات مورد استفاده شامل ابزار‌هایی است که برای گرفتن اشکال نامرئی نور و همچنین امواج پلاسما در محیط‌های گاه بی نظم در اطراف سیارات منظومه شمسی طراحی شده اند.

امواج رادیویی صدا نیستند، آن‌ها نوعی نور هستند که در آن داده‌های صوتی را می‌توان رمزگذاری کرد و هنگامی که توسط گیرنده دریافت می‌شود، دوباره به صدا تبدیل می‌شود. امواج پلاسمایی که به دور سیارات می‌چرخند نیز می‌توانند صدا‌ها و سوت‌های جالبی را ایجاد کنند.

صدای زمین می‌تواند شبیه صدای پرندگان یا نهنگ‌ها باشد. زحل، با سیستم پیچیده‌ای از قمر‌ها و حلقه ها، مانند موسیقی متن فیلمی علمی و تخیلی عجیب دهه ۱۹۵۰ به نظر می‌رسد. حتی قمر‌های مشتری فایل‌های صوتی پیچیده خود را دارند.

هر دو فرودگر InSight و مریخ نورد Perseverance صدای باد‌های مریخی را ضبط کرده اند. ناسا مجموعه‌ای از صدا‌های دریافتی خود را در یک لیست پخش جمع آوری کرده است که می‌توانید در وب سایت علمی ناسا به آن گوش دهید.

منبع: ScienceAlert

غلامرضا جسمانی
۲۱:۵۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
خیلی وقت دلخراشه چیز جدیدی نیست
اصغر
۱۸:۱۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
ایاک نعبد و ایاک نستعین
۰۷:۳۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
مطلب جالبی بود لذت بردم
۰۲:۳۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۲
آنچه که بازوی مجزا بودن وماندن.. بشر وکهکشان بوده اسلام بوده... وهست در همه امور... حالا که جهان دور شده.... داره.. روز به روز رنج وچه کنم چه کنم رسیده هنوز بیشتر تر میشه..... خداوند ایین پدری رو بی مورد نذاشته نه...... جانان غدیری....
۰۵:۲۵ ۱۸ آبان ۱۴۰۲
صدایی که نیست.سر کار گزاشتن
م
۱۱:۲۸ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
اینا صدای مرگ بر آمریکای مردم زمینه که تو فضا می‌چرخه تمومی هم نداره
۱۱:۱۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
یا معنی دلخراش را نمی دانید یا اصلا ترجمه خبر را درست نمی خوانید؟!! کدام یک؟؟؟؟؟
۱۱:۰۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۲