استقبال خوب کرمانی‌ها از سامانه سجام، در سطح کشور رکورد زد

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان گفت: استان کرمان در جذب دیده بانان مردمی پیشگیری سامانه سجام در مهرماه رتبه اول کشوری را کسب کرد.

 سید مهدی قویدل با اشاره به اینکه سامانه «سجام»، ستاد مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: این سامانه به نشانی Sajam.eadl.ir در دسترس عموم مردم می‌باشد.

وی بیان داشت: به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و پیگیری سریع تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانه‌ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباطات مردمی راه اندازی کرده است.

وی افزود: این سامانه تحت نظر معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مدیریت می‌شود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

قویدل به فرآیند اجرایی سامانه اشاره کرد و عنوان کرد: مراحل به این شکل است که متقاضیان عضویت، از طریق سامانه ثبت نام میکنند و پس از آن بررسی و تطبیق مشخصات متقاضی عضویت احراز هویت و استعلام‌های مورد نیاز در این رابطه صورت میگیرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: در مرحله و پس از احراز هویت کد عضویتی برای آن تعریف میشود پس از آن متقاضیان در سامانه سازماندهی میشوند گزارشاتی که از افراد دریافت میشود، به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تفکیک، برای دستگاه‌های دولتی، نظارتی و قضایی ارسال و مطالبه گری خواهد شد تادستگاه‌های ذیربط موضوع را پیگیری نمایند.

به گفته وی، ورود دستگاه قضایی به گزارشات ارسالی صرفا رسیدگی قضایی نیست بلکه اولین راهکار ارسال گزارشات تایید شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گیرد کما اینکه گزارشات ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست بلکه حقوق عامه هم جزو اولویت‌های این سامانه است، بعنوان نمونه؛ در این سامانه مباحث بهداشتی و زیست محیطی و منابع طبیعی، مشکلات شهری و عمرانی و فساد اداری و... از اهمیت زیادی برخوردار است.

قویدل به موضوع گزارشات اشاره کردو گفت: جرایم مرتبط با فضای مجازی، تهیه و توزیع مواد مخدر و مواد روانگردان، تهیه و توزیع مشروبات الکلی، زمین خواری محیط زیست، پیشگیری از منابع طبیعی و صیانت از منابع آب، پیشگیری از تخریب میراث فرهنگی جرایم مرتبط با حوزه‌های کار و جوامع کارگری، مفاسد اقتصادی، مفاسد اداری و مالی، جرایم و تخلفات انتخاباتی جرایم امنیتی انتظامی، حقوق عامه و سایر موارد می‌توان در سامانه نیز گزارش داد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: تا مهرماه سال جاری، بیش از ۱۰۰۰ نفر عضو سامانه شده اند و این عضوگیری در سطح کشور جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به محرمانه بودن سامانه تاکید کرد: در این سامانه هویت کلیه شهروندان، اعضای سامانه سجام، دیده بانان پیشگیری و دست اندر کاران پیگیری گزارشات کاملا محرمانه می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار