کشاورز:

هر جلسه دیالیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پای دولت آب می‌خورد

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس با بیان اینکه حدود ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به استان است، گفت: حدود ۵۰ نفر نیز در لیست پیوند کلیه قرار دارند.

عبدالحمید کشاورز امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی برگزار شد، گفت: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس، یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد کشور محسوب می‌شود و با سابقه‌ترین انجمنی است که به صورت تخصصی به مسئله بیماران کلیوی می‌پردازد.

او با تصریح بر اینکه هدف در این انجمن پیشگیری از ابتلای افراد به بیماران کلیوی است، افزود: همه تلاش ما این است که سعی کنیم که این بیماری را به عقب بندازیم و به دیالیز منجر نشود، چرا که تنها راه درمان بیماران دیالیزی، انجام پیوند است.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس همچنین با بیان اینکه بسیاری از بیماران کلیوی به ناچار دو تا سه جلسه دیالیز انجام می‌دهند، تاکید کرد: باید سبک زندگی را تغییر دهیم و در غیر این صورت با ازدیاد بیماران دیالیزی مواجه می‌شویم.

کشاورز با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری کلیوی کاهش یافته است، اعلام کرد که هم‌اینک ۲۳۰۰ بیمار دیالیزی در فارس داریم که ۶۰ درصد از آن‌ها مرد و ۴۰ درصد زن هستند. طی هفت ماه گذشته ۳۵۴ نفر به بیماران دیالیزی فارس اضافه شده‌اند.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دیابت جزو مهمترین عوامل بیماران دیالیزی است، گفت: پس از دیابت، فشار خون دومین عامل محسوب می‌شود. درصد زیادی از افراد دیالیزی کسانی هستند که می‌دانستند فشارخون دارند، اما نامنظم از دارو مصرف کرده بودند. مسائل ژنتیکی نیز سومین عامل ابتلای افراد به دیالیز محسوب می‌شود.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس مجددا با تاکید بر اینکه هدف ما افزایش سطح آگاهی‌های مرم است. افزود: ایجاد یک تخت دیالیز بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد و هر یک جلسه دیالیز، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پای دولت آب می‌خورد.

کشاورز با بیان اینکه افراد دیالیزی اقتصاد خانواده را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، تاکید کرد: باید تلاش کرد که سالم زندگی کنیم، ورزش را از یاد نبریم، پیاده‌روی انجام دهیم و فشار خون را کنترل کنیم و در یک مسیری حرکت کنیم که سالم‌سازی یک روند همیشگی شود.

او همچنین با بیان اینکه اکنون بیش از ۴۰ مرکز دیالیز در فارس فعال است، گفت: اگر ۲۰ درصد از هزینه‌های درمان در پیشگیری هزینه شود، قطعا در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس تاکید کرد: در صورت عدم تغییر سبک زندگی، ابتلا به دیالیز به سن پایین‌تر در نسل آینده هم ادامه خواهد داشت. از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۱ پیوند کلیه در فارس انجام شده است. حدود ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به فارس است. حدود ۵۰ نفر نیز در لیست پیوند کلیه قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار