ایجاد مشوق‌هایی برای ترویج استفاده از نماد‌های بومی در ساخت و ساز‌ها

استاندار کرمانشاه گفت : شهرداری با کمک میراث فرهنگی باید مشوق‌هایی برای ترویج استفاده از نماد‌های بومی در ساخت و ساز‌ها قرار دهد تا این فرهنگ نهادینه شود و شهر از این به هم ریختگی و آشفتگی بصری رهایی یابد.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در نشست شورای مسکن استان بر ضرورت بکارگیری ملاحظات اقلیمی، جمعیتی و بافت فرهنگی و اجتماعی در ساخت و ساز‌های روستایی تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه حتی در بسیاری از روستا‌های سراسر استان شاهد ساخت بنا‌هایی با معماری‌های رومی و نما‌های غیر بومی و مخرب هستیم که هیچ سنخیتی با تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی منطقه ندارند.

 وی گفت: بیستون، طاق بستان و تکیه معاون الملک به عنوان نماد‌های بومی منطقه، میراث‌های ارزشمند ما هستند، ولی متاسفانه هیچ بازتابی در فضای معماری و شهرسازی ما ندارند و به ندرت می‌توانید ساختمانی پیدا کنید که معماری آن تداعی کننده این مکان‌های مشهور باشد.

صحرایی تاکید کرد: شهرداری با کمک میراث فرهنگی باید مشوق‌هایی برای ترویج استفاده از این نماد‌های بومی در ساخت و ساز‌ها قرار دهد تا این فرهنگ نهادینه شود و شهر از این به هم ریختگی و آشفتگی بصری رهایی یابد.

وی گفت: موفقیت در این عرصه نیازمند دغدغه‌مندی و دلسوزی مدیران دستگاه‌های مختلف است.

صحرایی گفت: جانمایی برخی مجموعه‌های طرح مسکن ملی در جوار روستاها، تنها به دلیل کمبود زمین در شهرستان مربوطه و در شرایط اضطرار بوده است.

وی افزود: این جانمایی‌ها هیچ مجوزی برای سودجویی عده‌ای افراد منفعت طلب برای انجام ساخت و ساز‌های بی‌ضابطه در روستا‌ها محسوب نمی‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار