احیای ۲۳ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی استان سمنان در یک دهه

رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: در یک دهه گذشته ۲۳ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در این استان کویری احیا شده است.

سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان اظهار کرد: در همین راستا بذرکاری در چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های هشتگانه استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی از آغاز عملیات احیاء پوشش گیاهی در قالب "پویش بذرکاری و بذرپاشی کویر سبز" درمراتع استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای احیاء پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش علوفه تولیدی و همچنین توسعه گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی، عملیات اصلاحی -احیایی پوشش گیاهی تحت عنوان عملیات بیولوژیک و بیو مکانیک در استان در حال انجام است.

ولیئی گفت: این طرح شامل عملیات بذرپاشی، بذرکاری، کپه‌کاری، تبدیل دیم‌زار‌های کم بازده و ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شهرستان‌های شاهرود، سمنان، سرخه، آرادان، مهدیشهر، دامغان، گرمسار و میامی در سطح بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است.

 رئیس اداره امورمراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کشت گیاهان دارویی در بخشی از این مراتع خبر داد و گفت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح عملیات احیایی انجام شده در مراتع استان به توسعه گیاهان دارویی و صنعتی بومی استان اختصاص یافته است که این مهم نقش زیادی در اشتغالزایی و افزایش درآمد مرتعداران و بهره برداران از مراتع و کاهش فشار چرای دام بر مراتع استان خواهد داشت.

وی یادآوری کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون حدود ۲۳ هزارهکتار از رویشگاه‌های گیاهان مهم و استراتژیک دارویی و صنعتی مراتع استان با انجام عملیات بیولوژیک احیاء شده است.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات احیایی با گیاهان دارویی در مراتع استان با مشارکت مرتعداران، جوامع محلی و بهره برداران این عرصه‌ها صورت پذیرفته است و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی متعددی در جهت آموزش بهره برداران برگزار شده است.

ولیئی با اشاره به ضرورت تهیه طرح‌های مرتعداری برای مراتع ممیزی شده استان گفت: مدیریت علمی مراتع و پیش بینی عملیات اصلاحی و احیایی به افزایش پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک در استان کمک می‌کند.

 وی اضافه کرد: همچنین در سایه اجرایی شدن طرح‌های مرتعداری، دیگر پتانسیل‌های موجود و درآمدزا در مرتع اعم از گیاهان دارویی، پرورش آبزیان، گردشگری و ... شناسایی و زمینه برای بهبود مراتع بیش از پیش فراهم خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.