لاوروف: تمایل غرب برای تخریب نظام امنیت بین‌المللی، «جنگ سرد» نیست

به گفته وزیر امور خارجه روسیه وضعیت کنونی در صحنه بین‌المللی «جنگ سرد» نیست بلکه تمایل کشور‌های غربی برای تخریب نظام امنیت بین‌المللی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که وضعیت کنونی در صحنه بین المللی را نباید «جنگ سرد» نامید، زیرا تفاوت اصلی، تمایل کشور‌های غربی برای تخریب نظام امنیت بین المللی است.

لاوروف در مجمع بین‌المللی «خوانش‌های پریماکوف» که دیروز در مسکو، پایتخت روسیه افتتاح شد، گفت: شاید وضعیت در عرصه بین‌المللی را باید به گونه‌ای دیگر غیر از جنگ سرد تعریف کرد، زیرا در دوران جنگ سرد، توازن برقرار و روحیه‌ای در بین قدرت‌ها حاکم بود. رقابتی بین دو اردوگاه رقیب، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو وجود داشت. 

لاوروف خاطرنشان کرد: تفاوت اساسی دوران جنگ سرد با شرایط کنونی، تمایل هر یک از کشور‌ها (آمریکا و انگلیس) به تخریب پایه‌های سیستم امنیت جمعی بین‌المللی و استفاده از اوکراین برای رویارویی آشکار با روسیه است.

لاوروف ادامه داد: «در آن زمان (در دوران جنگ سرد) گفتگو درباره کنترل تسلیحات به وجود آمد و سپس به سرعت شروع به رشد کرد و به نتایج عملی و ملموسی دست یافت و به طور کلی منجر به آرامش کلی جهانی شد.»

پیشتر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفته بود که اظهارات ناتو در مورد امکان ایجاد «شینگن نظامی» احتمالاً تنش‌ها را در اروپا افزایش می‌دهد و منجر به تیره شدن روابط با روسیه خواهد شد. او گفت بستن گذرگاه‌های مرزی فنلاند با روسیه و اقدامات مشابه احتمالی توسط نروژ و استونی هنوز معادل مدرن «پرده آهنین» جنگ سرد نیست.

«وینستون چرچیل» نخست‌وزیر انگلیس، استعاره «پرده آهنین» را برای انشعاب بین کشور‌های سرمایه داری و سوسیالیستی پس از جنگ جهانی دوم رایج کرد. چرچیل در سال ۱۹۴۶ با ایراد سخنرانی اصلی در فولتون، میسوری، اقدامات فزاینده کنترل مسکو بر کشور‌های اروپای شرقی را محکوم کرد و اعلام کرد که پرده آهنین در سراسر این قاره مستقر شده است.

برچسب ها: جنگ سرد ، دولت روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار