دبیر رویداد ملی پادکست فارسی مطرح کرد؛

سالی یکبار رفاقت از جنس پادکستر‌ها در رویداد ملی پادکست فارسی

اسدی گفت: ما در رویداد ملی پادکست فارسی می‌خواهیم رفاقتی داشته باشیم، تا سالی یکبار این رویداد برگزار شود و جوانان علاقه‌مند را زیر چتر فراگیر این رویداد قرار بدهیم.

نشست اولین رویداد ملی پادکست فارسی از سوی شبکه رادیویی جوان با دبیری وحید اسدی و با حضور هیئت داوران و اصحاب رسانه برگزار شد.

پیش از این دبیر رویداد ملی پادکست فارسی در گفت‌وگو با ما اصلی‌ترین هدف برگزاری این رویداد را معرفی برترین پادکسترهای فارسی به مخاطبان در کشور دانسته و گفته بود که آموزش ساخت، انتشار و بازاریابی پادکست برای نسل جدید تهیه‌کنندگان رادیویی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد ملی است.

اسماعیل باستانی، مجری و یکی از داوران این رویداد تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه را ۴۷۰ اثر عنوان کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۵۰۰۰ پادکست فارسی در کشور فعالیت می‌کنند که این پادکست‌ها در پادگیرهای مختلف بارگذاری می‌شوند. اپلیکیشن‌های داخلی که پادکست را بارگذاری می‌کنند؛ شامل شنوتو، تهران پادکست، فیدیبو و ناملیک هستند. در اپلیکیشن‌های خارجی هم می‌توان به کست‌باکس، گوگل پادکست، اپل پادکست و ... اشاره کرد.

پادکست فضای شخصی‌‌سازی شده است

سعید معدن‌کن، یکی دیگر از داوران این رویداد درباره پادکست گفت: پادکست فضای شخصی‌‌سازی شده است؛ آن هم با محتوا و روایتی که پادکستر با علاقه خودش ارائه می‌دهد. به همین دلیل، داوری کردن روایت شخصی‌سازی شده در قالب‌های مختلف کار سختی است. هر پادکستی که از دل برآید، لاجرم بر دل می‌نشیند؛ یعنی پادکست باید بتواند بهترین ارتباط را برقرار کند. بنابراین، نقطه به نقطه ارتباط گرفتن با افراد کار سنگینی است. 

معدن‌کن افزود: پادکست‌ها علاوه‌بر اینکه باید دارای محتوای مناسب و روایت سالم باشند، باید از پشتوانه‌های علمی هم برخوردار باشند. چون رویداد ملی است. در مجموع پادکستی که بتواند بهتر ارتباط برقرار کند، جدای از تعداد شنوندگان دست برتر را دارد.

پادکست یکی از راه‌های قصه‌گویی مدرن است

علی بیاگوی به عنوان دیگر اعضای هیئت داوران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از آثار دریافتی را شنیدید، بیان کرد: از بین ۴۷۰ پادکست ۱۵۰ پادکست را بررسی کردیم. ما از همه طیف اثر دریافت کرده بودیم. یعنی از پادکسترهای مبتدی گرفته تا افراد نام‌آشنای این حرفه اثر دریافت کردیم. پادکست یکی از راه‌های قصه‌گویی مدرن است، که در بستر اینترنت به وجود آمد. داوری پادکست‌ها کار را برای ما سخت می‌کرد، ولی سعی کردیم معیارهایی را مورد توجه قرار دهیم، تا راحت‌تر پادکست‌ها را انتخاب کنیم.

جادوی صدا مرا به عالم رسانه دعوت کرد

محسن صفایی، عضو دیگر هیئت داوران در پاسخ به این سوال که شما باید نقش موسیقی را در پادکست‌ها بررسی کنید، آیا میانه‌تان با موسیقی خوب است؟ گفت: اولین‌بار چیزی که مرا به عالم رسانه دعوت کرد، تصویر نبود؛ بلکه جادوی صدا بود. موسیقی بخصوص بی‌ کلام سال‌های کودکی و نوجوانی مرا درگیر کرده بود. رویداد پادکست فرصتی بود تا دوباره یادی از عهد قدیم کنیم و در صداها و موسیقی‌های مختلف گم شویم. 

یکی از ضعف‌های جدی پادکست‌سازان انتخاب موسیقی است 

باستانی یکی از ضعف‌های جدی پادکست‌سازان را انتخاب موسیقی دانست و تصریح کرد: عموماً همکاران هر آنچه را بپسندند، انتخاب می‌کنند؛ بجز یکی دو نوع پادکست بقیه این گونه نیست که برگردند و موسیقی مدنظر را انتخاب کنند. 

پادکست جان خیلی از ماها را نجات داده است

احسان طریقت از دیگر اعضای هیئت داوران به نقش پادکست در زندگی افراد اشاره کرد و توضیح داد: پادکست جان خیلی از ماها را نجات داده است. یعنی پادکست انگیزه و موتور محرکی بوده، تا بلند شویم و یک کاری را انجام دهیم. وقتی از پادکست صحبت می‌کنیم، از ستایش استمرار می‌گوییم. ۱۵ هزار نفر پادکست می‌سازند و در یک جریان بی‌انتها شرکت کردند و دلی کار می‌سازند. حال از بین پادکست‌ها اسپانسر و منفعت مالی شکل گرفته است؛ البته نه برای همه. با این حال، محرکه ابتدایی پادکست آن چیزی بوده که پادکستر دوست داشته انجام بدهد.

پادکست انتخابگری را به مخاطب هدیه داد

در ادامه معدن‌کن با بیان اینکه پادکست در دنیای جدید انتخابگری را به مخاطب هدیه داد، گفت: وقتی آدم پادکست خوب گوش می‌کند، لذت می‌برد. 

جای چتر فراگیر برای پادکسترهای فارسی خالی بود

وحید اسدی هم به عنوان دبیر رویداد ملی پادکست فارسی درباره هدف برگزاری این رویداد گفت: پیشتر فکر کرده بودیم که چقدر جای چتر فراگیر برای پادکسترهای فارسی که در کشورمان فعالیت می‌کنند خالی است. پادکسترهایی که ممکن است مبتدی یا حرفه‌ای باشند. به همین دلیل، به این فکر افتادیم کسانی که علاقه‌مند به ساخت پادکست‌اند یا پادکستر هستند، زیر چتر قرار بگیرند و باهم حرف بزنند، تا تجربیاتشان را باهم تبادل کنند. 

رویداد ملی پادکست فارسی از جنس رفاقت است

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا به یاد رویداد ملی افتادید؟ گفت: جشنواره یک رقابت است، ولی ما در رویداد ملی پادکست فارسی رفاقت داریم. سالی یکبار رفاقت می‌کنیم، تا از هم یاد بگیریم، پادکست‌های همدیگر را بشنویم، پادکسترهای جدید تربیت کنیم و جوانان علاقه‌مند را زیر چتر فراگیر قرار دهیم، تا بستر جدیدی در رسانه صداپایه تحت وب شکل بگیرد.

گفتنی است رویداد ملی پادکست فارسی به‌منظور شناسایی، آموزش و معرفی برترین پادکست‌های فارسی کشور و نیز ایجاد رقابت پویا و سازنده میان پادکسترهای فارسی و کشف و رشد استعدادهای این حوزه، برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار