نقش مادرانه فاطمه (س) تجلی عشق و ایمان الهی است

امام جمعه موقت تهران گفت: زهرای مرضیه (س) به منزله مادری است که همه وجودش را برای حفظ شخصیت رسول‌الله (ص) و ولایت به کار می‌بندد و در وادی هدایت امت اسلام بی‌تابی می‌کند.

آیت‌الله کاظم صدیقی در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی (ره) و در آغازین روز‌های ایام فاطمیه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، صدیقه طاهره سلام‌الله‌علی‌ها را حجت بالغه الهی دانست و با تأکید بر اینکه اقوال، افعال و تقریر حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها همانند رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام برای همگان حجت است، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها تحقق عینی وحی الهی، همه قرآن کریم و جلوه کامل خداست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: همان گونه که قرآن تجلی اعظم است، حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها نیز آیت الکبری و عظمی و نیز مظهر تام است که اسماً جمال و جلال الهی در وجودش نهفته است؛ لذا شناخت فاطمه شناخت دین است و شناخت دین بر همگان واجب.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر اینکه معرفت الزهرا معرفت الله است، یادآور شد: اگر کسی حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها را بشناسد از چند طریق و به آن مقدار که استعداد دارد، می‌تواند از نور فاطمی برای استعاذه به درگاه الهی و کسب عنایات خاصه بهره‌مند شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر خدا و قرآن را معرف اولی برای حجج الهی دانست و با بیان اینکه بعد از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله صراط مستقیم علی، فاطمه و ائمه معصوم علیهم‌السلام هستند، عنوان کرد: قرآن کریم آیاتی دارد که مقام فاطمه را فوق ارزیابی ما تبیین می‌کند.

او در ادامه ضمن اشاره به فراز‌هایی از آیه مباهله با تأکید بر اینکه تک‌تک اهل‌بیت علیهم‌السلام حجت الهی هستند، اظهار داشت: یکی از حکمت‌های معرفی یک‌جای آل عبا به‌عنوان حجت الهی در این آیه شریفه، برای این است که خانواده‌ها این الگوی خانوادگی را موردتوجه قرار دهند.

آیت‌الله صدیقی در ادامه به فراز‌هایی از آیه شریفه ۷۴ سوره فرقان «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» اشاره نمود و تصریح کرد: خانواده الهی، خانواده‌ای است که نور ولایت در آن تجلی‌یافته، دین از وجود آن به دیگران منعکس می‌شود و تمام تلاش خود را برای پیشتازی و خط‌شکنی در پیش می‌گیرند.

او با بیان اینکه خداوند متعال در آیه مباهله در فراز «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا» بر اهمیت خانواده تصریح می‌کند، بیان کرد: اصل بر این است که همه اعضای خانواده در مقام زدودن باطل، نفی پلیدی و ریشه‌کن‌کردن روح استکباری و ضد خدایی، خواندگی در صحنه حاضر شویم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: خدای متعال در این آیات اهل‌بیت علیهم‌السلام را دارای حقیقت ایمانی و توحیدی معرفی می‌کند که اگر ابتهال و تضرع کنند و دست به بارگاه الهی باز کنند و از خدا نابودی جبهه باطل را بخواهند، ذات اقدس الهی دعایشان را مستجاب می‌کند.

او در تبیین فراز «فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»، با بیان اینکه خداوند متعال به اهل‌بیت علیهم‌السلام قدرت تکوین داده، ایشان صاحبان نفس و نظر هستند، عنوان کرد: نفس اهل‌بیت علیهم‌السلام در عالم تأثیرگذار بوده، هدایت در جذب این وجود و شقاوت هم با طرد ایشان رقم می‌خورد. با جعل لعنت توسط ائمه اطهار علیهم‌السلام افراد به اسفل سافلین ابلیس کشیده می‌شوند. ذات اقدس الهی در اسماءالله، نفوذ و ولایت تکوینی قرار داده، جعل لعنت را نیز در وجود معاندان ایشان جاری ساخته است.

آیت‌الله صدیقی در ادامه به فراز‌هایی از آیه تطهیر اشاره و با بیان اینکه طهارت مراتبی دارد، گفت: کلمه انما در آیه تطهیر نوعی از طهارت را برای رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، حضرت زهرا، امام علی و حسنین علیهم‌السلام نسبت می‌دهد که مخصوص خود ایشان است و هیچیک از انبیای الهی به آن مقام و درجه نرسیده‌اند.

آیت الله صدیقی آیاتی از سوره هَلْ أَتَی را موردتوجه قرارداد و با بیان اینکه ۱۸ آیه از این سوره در مورد صدیقه طاهره سلام‌الله‌علی‌ها و دودمان ایشان نازل شده است، بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی در تبیین آیه «وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» شراب طهورا را شراب مطهری ذکر می‌کنند که جرعه‌ای از قطره آن، وجود را تسلیم دریای ولایت می‌سازد و انسان را مجذوب و صاحب جذبه می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: شراب طهور شمه و ماده حیاتی است که در وجود اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار داده شده به‌گونه‌ای که در اقوال، امیال، افکار و رفتارشان جز خدا راه ندارد؛ با اینکه انبیای الهی ترک اولی داشتند، اهل‌بیت علیهم‌السلام از ترک اولی مبرا بودند.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها آئینه الهی است و هر کاری می‌کند، گویا خود خدا این کار را انجام داده است، عنوان کرد: اهل‌بیت علیهم‌السلام، اسماءالله، اسم اعظم الهی و مظهر تمام اسماءی الهی هستند و بوی خدا می‌دهند و خوی خدا دارند و هر کاری می‌کنند، آن کار خدایی است.

او در تبیین فراز‌هایی از آیات سوره مبارکه توبه با تأکید بر اینکه هیچ‌چیزی نباید تدین انسان را کم‌رنگ سازد، یادآور شد: هیچگاه نباید دغدغه‌های دنیایی انسان بیشتر از دغدغه به دین و جهاد فی‌سبیل‌الله که به وسعت همه زندگی شامل جهاد نفس، جهاد اموال، جهاد علمی و فرهنگی، جهاد تبیین و… تعریف می‌گردد، باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: انسان باید زندگی را صحنه جهاد و جنگ ببیند و در قدم اول شیطان باطن و نفس اماره را اسیر خودساخته، خود را از اسارت شهوت، شهرت، ثروت و قدرت رها سازد؛ این بزرگ‌ترین جهادی است که اهل ایمان باید آن را دنبال کنند و با عقل دینی مرکب نفس را عقال کند و زانویش را ببندد.

او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به جایگاه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علی‌ها در عالم خلقت، به قول ام‌ابی‌ها پیامبر اعظم در رابطه زهرای مرضیه سلام‌الله‌علی‌ها اشاره نمود و با بیان اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها مادر شهادت، رسالت، حقیقت، دیانت و ولایت است، بیان کرد: همان‌طور که مادر نسبت به سرپرستی و حفاظت طفلش حساسیت دارد و خواب راحتش را فدای او می‌کند و کمترین آسیبی احساس کند به او نزدیک و بی‌قرار می‌شود؛ زهرای مرضیه سلام‌الله‌علی‌ها نیز به منزله مادری است که همه وجودش را برای حفظ شخصیت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و ولایت به کار می‌بندد و در وادی هدایت امت اسلام بی‌تابی می‌کند.

آیت‌الله صدیقی تصریح کرد: نقش حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها نقش پاسدار محافظی است که پاسداری آن تجلی عشق و ایمان است و پیامبر و دین خدا را بر همه شئون خود مقدم می‌دارد و بعد از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نیز در ارتباط با ولایت مادرانه از آن دفاع می‌کند.

او با تأکید بر اینکه اگر جهاد تبیین همراه با روحیه عاشقانه زهرای مرضیه سلام‌الله‌علی‌ها در انجام مأموریت الهی‌اش نمی‌بود، قرآن صامت و ناطق از بین می‌رفت،تصریح کرد: معارف ناب و مطالب بلند توحیدی، اخلاقی و عرفانی اهل‌بیت علیهم‌السلام مرهون ایثار، رشادت و مجاهدت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علی‌ها است.

آیت الله صدیقی در بخش پایانی سخنان خود مسئله ولایت فقیه را استمرار حرکت انبیای الهی دانست و افزود: همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند؛ پشتیبانی از ولایت مملکت را از آسیب‌ها دور می‌سازد. در این موج بحران‌ها، طوفان‌ها و امواج خطرناک عالم، اگر آن ولایت متصل به ولایت ائمه و دل پاک، تقوا و حالت اتصال به توحید، ولی فقیه نبود، با آن همه دشمنان خونخوار خارجی و نفوذی‌های داخلی و گردن‌کلفت‌هایی که می‌خواستند حکومت اسلامی و ولایت فقیه را از بین ببرند، دیگر کشوری باقی نمی‌ماند. این اعجاز به برکت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها و ایثار تربیت یافتگان در دامان زهرای مرضیه و در سایه سار اطاعت امت از ولایت الله است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار