آغاز رسمی طرح کاشت یک میلیارد درخت از ۱۱ آذر

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تولید نهال‌های مورد نیاز طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، عملیات آن به طور رسمی از روز شنبه ۱۱ آذر آغاز می‌شود.

آقای عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری آغاز کاشت یک میلیارد درخت گفت: بعد از کاشت درختان، هر کدام از انجمن‌های مردم‌نهاد یا رسانه‌ها در هر زمان و هر نقطه‌ای از کشور که تمایل داشته باشند از عرصه‌ها بازدید کنند، سازمان  منابع طبیعی امکانات را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

او افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که عدد آن  ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون  تومان است. هرچند این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید برای سال اول طرح ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌کرد که خوشبختانه بیش از این عدد تولید شده است.

نوبخت افزود: احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح محسوب می‌شود و پس از آن مقابله با ریزگردها و در نهایت زراعت چوب و توسعه فضای سبز از اهداف دیگر طرح است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه افزود: هدف واقعی این طرح احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌های کشور است که در نتیجه این کار با ریزگردها نیز مقابله می شود.

 او یکی دیگر از اهداف این طرح را زراعت چوب و توسعه فضای سبز اعلام کرد و گفت: اختصاص بخشی از این طرح به زراعت چوب، نیاز چوب در کشور را تامین می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با تولید نهال های مورد نیاز طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، عملیات کاشت به طور رسمی از ۱۱ آذر آغاز می شود.

او افزود: دو سال بعد از کاشت یک میلیارد درخت باید پیگیری کرد چه تعداد از درختان از بین رفته تا با نهال‌های جدید جایگزین شوند.

رئیس سازمان منابع طبیعی ادامه داد: طرح‌های مختلف در حوزه‌های آبخیزداری و آب خوانداری تعریف و در حال مطالعه و پیگیری است چراکه بار‌ها عنوان شده سرعت بیابان‌زایی در کشور از نظر سطح ۳ برابر سرعت مقابله با پدیده بیابان‌زایی است.

نوبخت گفت: در حوزه آبخیزداری حدود ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده که برای ۱۹ میلیون هکتار، طرح آماده داریم.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی به بخش‌های مختلف به امضا رسانده است تا در بازه زمانی ۳ سال عرصه‌های آبخیزداری که دارای طرح هستند پروژه‌ها استان به استان اجرا شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: قرار است سازمان در قالب برنامه ۱۰ ساله یا دو برنامه توسعه‌ای اجرای کل پروژه‌های آبخیزداری کشور را به اتمام برساند.

نوبخت با بیان اینکه ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال آماده کاشت است، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که مبلغ آن ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است؛ البته هنوز این اعتبار تخصیص داده نشده است.

معاون وزیر جهاد افزود: ایران دارای ۱۶۵ میلیون هکتار است، اما از این میزان، ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمروفرسایش آبی و حدود ۳۰ میلیون هکتار نیز در قلمرو فرسایش بادی قرار دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: ۱۱ اقلیم از ۱۳ دنیا و پنج منطقه رویشی و بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی داریم که بیشترشان خواص دارویی دارند.

نوبخت با تاکید بر اینکه باید برای زراعت چوب زمین در اختیار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط گذاشته شود تا به خودباوری برسند، افزود: زراعت چوب باید تلفیقی بین صنعت و منابع طبیعی شود. صنایعی که چوب مواد اولیه و ثانویه آن‌ها است، تا حدود پنج شش سال پیش با ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب کار می‌کردند و در سال ۹۹ با ۹ میلیون و در ۱۴۰۱ با ۱۱ تا ۱۲ میلیون مترمکعب چوب کار کرده‌اند و اگر با تمام ظرفیت اسمی خود کار کنند به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب چوب و فرآورده‌های چوبی نیاز داریم.

اوبا اشاره به مزایای زراعت چوب گفت: این زراعت ریسک کمی دارد و مشتری آن همیشه وجود دارد. بر اساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده توسط معاونت امور جنگل‌ها، حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هکتار عرصه زراعت چوب داریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در خوزستان نیز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۲۹۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده و کار بسیار بزرگی در حال انجام است.

او با اشاره به وجود ظرفیت‌های آبی و جنگی در کشور گفت: هر هکتار جنگل‌های بلوط زاگرس به طور متوسط در سال یک هزار متر مکعب آب ذخیره و به تدریج آزاد می‌کند و دشت‌های خوزستان، فارس و بوشهر از این آب شیرین بهره می‌برند. در زاگرس سالانه ۶ میلیارد مترمکعب معادل ۴۰ درصد آب کشور تولید می‌شود.

نوبخت ادامه داد: هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور که چهار عصر یخبندان نتوانسته است آن را از بین ببرد، هر سال یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره می‌کند و سالانه ۳ میلیارد و ۶ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره می‌شود.

او با بیان اینکه سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش داریم، گفت: اگر این یک میلیارد درخت را در کویر بکاریم برای هر درختی که کاشته می‌شود ۲۰۰ لیتر نیاز است، براین اساس ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۲
این خبر بسیار خوبیست ..انشاالله تداوم داشته باشه .ودیگه شاهد قطع درختان .نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
با کدوم آب ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
حمایت از فعالان زراعت چوب
آخرین اخبار