در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها؛ نمونه واقعی یک زن مسلمان

یک کارشناس مذهبی با اشاره به شخصیت والامقام حضرت زهرا (س) به نقش‌های مختلف ایشان به عنوان نمونه شایسته یک دختر، همسر و مادر مسلمان پرداخت.

حضرت زهرا سلام الله علی‌ها نه تنها در میان محبین اهل بیت علیهم السلام بلکه در تمام جهان اسلام و حتی اهل سنت از جایگاه شخصیتی والایی برخوردار بوده اند؛ به طوری که حتی اگر به کتب آن‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید وقتی به نام حضرت زهرا سلام الله علی‌ها می‌رسند برخی از آن‌ها می‌گویند: او دختر کیست؟ او همسر کیست؟ خداوند تبارک و تعالی یک محوری در عالم قرار داده اند که حتی در حدیث شریف کساء هم نقل می‌کنند و می‌فرمایند: «اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیةً وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیئَةً وَلا فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا فُلْکاً یسْری اِلاّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَةِ» «من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر بخاطر دوستی این پنج تن».

حجت الاسلام سید محمد میرقهاری، کارشناس مذهبی در رابطه با شخصیت والای حضرت زهرا (س) بیان کرد: خداوند مهربان همه عالم را بر محبت پنج تن آل عبا آفریدند و پروردگار متعال، محور پنج تن را حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها معرفی کردند و فرمودند: «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها» «آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش» و بر نقش دختر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها و ام ابی‌ها شدن حضرت (س) بسیار تأکید کردند و سپس، به نقش همسری و مادری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علی‌ها اشاره کردند که این سه ویژگی را خداوند تبارک و تعالی از حضرت زهرا (س) نام بردند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش های حضرت زهرا(س) تصریح کرد: این که پروردگار متعال به نقش دختر بودن حضرت زهرا (س) اشاره می‌کنند نشان دهنده این است که دختر شیرینی زندگی است و انبیاء الهی آرزو می‌کردند خداوند مهربان به آن‌ها دختر هدیه می‌کردند و یکی از افتخارات خاتم انبیاء، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم پدر دختر بودن است و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها با حضور خود در عالم، جلوه پدر بودن را برای حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم زیباتر کردند. از اینرو، دختران ما باید درمورد احترام حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به پدر بزرگوارشان توجه کنند. زیرا این احترام به حدی زیاد بود که هر بار، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها را می‌دیدند در اوج شخصیت به ایشان احترام می‌گذاشتند. آیا در عالم پدری هست که به حدی به دخترش احترام بگذارد که جلوی او خم شود و بر دستانش بوسه بزند؟ حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم برای حضرت زهرا سلام الله علی‌ها این کارها را می‌کردند. 

حجت الاسلام سید محمد میرقهاری با اشاره به جایگاه همسر و مادر بودن حضرت زهرا سلام الله علی‌ها مطرح کرد: حضرت زهرا سلام الله علی‌ها در جایگاه همسری هم، مقام بسیار والایی داشتند. چون ایشان در انتخاب خود فرموده اند که بهترین همسر و یار را بر اساس معیار‌های الهی انتخاب کرده اند. حضرت صدیقه طاهره سلام الله علی‌ها در تمام فراز و فرود‌های زندگی خود در کنار امیر مومنان علیه السلام ایستادند تا جایی که در بعضی از جا‌ها اشک انسان جاری می‌شود. مثلا یک روز، وقتی امیرمومنان (ع) وارد خانه شدند و نگاهشان به امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام افتاد و دیدند که این دو معصوم (ع) می‌لرزند، فرمودند: زهرا جان! در خانه من چه خبر است؟ حضرت زهرا سلام الله علی‌ها فرمودند: خجالت کشیدم کاری بر گردن شما بگذارم که توان آن را نداشته باشید و دو سه روز است که در خانه غذا نداریم. اما می‌دانم شما نمی‌توانستید تهیه کنید. این عظمت همسر بسیار بالاست و به مرد خود ارزش داده و به ایشان احترام گذاشته است. به همین دلیل، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها حتی در لحظات پایانی عمر مبارکشان به حضرت امیر مومنان علیه السلام فرموده اند: یکی از چیز‌هایی که از خاتم انبیاء صل الله علیه و آله والسلم شنیده ام این است که مرد باید از زن خود راضی باشد. آیا امیر مومنان (ع) شما از بنده راضی هستید یا خیر؟ 

این کارشناس مذهبی با اشاره به فرزندآوری حضرت زهرا (س) گفت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها در جایگاه مادر بودن هم مقام بسیار والایی داشتند؛ به طوری که با وجود این که ۹ سال با حضرت امیر مومنان علیه السلام زندگی کردند، توانستند مادر شایسته ای برای فرزندان بزرگوار خود شوند. بنابراین، باید به بانوان گفت که فرزندآوری به عنوان یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و هم یکی از موضوعات بسیار مهمی که امروز، بر آن تأکید زیادی می شود، مسئله‌ای است که حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به آن توجه کردند و در ۹ سال، صاحب ۵ فرزند شایسته شدند که یکی از آن‌ها محسن بود و به شهادت رسید. به قول اقبال لاهوری عالِم بزرگوار، مریم مادر یک عیسی است، اما حضرت زهرا سلام الله علی‌ها مادر ۱۱ عیسی است که دو نفر از آن معصومین علیهم‌السلام، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام هستند و زیبایی‌های بسیاری می‌آفرینند. فرزندانی که در اوج ادب و شجاعت و اعتقاد به خداوند تبارک و تعالی بودند. 

حجت الاسلام سید محمد میرقهاری تصریح کرد: الگوی زن مسلمان در جایگاه دختر، همسر و مادر، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها هستند و خداوند متعال در کنار حضرت خاتم الانبیاء نام پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم را نمی‌برند بلکه نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها را می‌برند و می‌فرمایند محوری که همه این‌ها را کنار هم جمع می‌کند حضرت زهرا سلام الله علی‌ها هستند و محل پیوند حضرت علی (ع) و پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها هستند و همچنین، محل پیوند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها بوده اند. محل اجتماع، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها بوده اند و باید روی این موضوع تأکید زیادی شود و به نظر بنده، اگرچه شناخت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها با همه زوایایی که دارد ناممکن است و نمی‌توانیم درمورد شخصیت والامقام حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به درستی و آن گونه که باید، صحبت کنیم. اما اگر تحقیق بیشتری درمورد این شخصیت والامقام داشته باشیم بیشتر عاشق می‌شویم و دل می‌بندیم و واقعاً وقتی درمورد این شخصیت برجسته شناخت پیدا کردیم، متوجه می‌شویم پروردگار متعال برای ما چه چیز‌هایی را مدنظر قرار داده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
السلام علیک یا فاطمه زهرا سلام الله علیها، الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
قنفذ به دستور عمر حضرت زهرا را کتک زد وبه شهادت رساند
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۲۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
فاطمه(س) فاطمه(س) است!فاطمه نوریست ک ظلمتها و تاریکیها رو تا ابد نمایان کرده،البته برای کسانی ک بخواهند ببینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اللهم صل علی فاطمه وابیها وبعلها وبنیها و وسرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
سلام
چرا کامل و جامع در مورد شهادت این بزرگوار چیزی نمینویسین
چرا پنهان میکنین
چرا نمینویسین چه کسی ایشون رو به شهادت رسوندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
این را فقط ۴تاشیعه توی ایران قبول دارند بقیه جاها باید خدا تومن از پول ملت ایران هزینه کنید تا یک کلمه به یک نفر بفهمانیم تازه اگر اون یه نفر هم این مزخرفات را قبول کند پس راهی که اعراب میروند زور و قدرت شمشیر بوده روا نیست که به زور در این زمانه پیشرفت و توسعه و تکنولوژی مسخره بازی سر زنان و ناموس مردم در بیاوریم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۳:۵۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
این ی چیز منطقیه!و عقلی!متاسفانه ی عده ای استانداردهاشونو اونطوری قرار دادن ک غربیها هستن ،هر چیز اونا بگم درسته در نظر اونا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
درود خدا بر فاطمه زهرا س مادر اهل بیت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
یا فاطمه زهرا ( س)
خانم جان حال جهان این روزها اصلا خوب نیست
مستکبرین با همه توان به میدان اومدن و منافقین و جاهلان هم بدجوری باهاشون هم نوا شدن
دعا کن برای اتحاد امت پدر بزرگوارت و برای ظهور فرزند عزیزت
دعا کن که در راه شما ثابت قدم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
بقیه خواهران حضرت زهرا دختران رسول خدا و حضرت خدیجه مسلمان واقعی نبود کافر و ملحد و بی بصیرت بود حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
چ ربطی داشت!رتبه های ایمان متفاوته، و رتبه امام مومنین طبیعتا باید بالاتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
انقدر مردم رو خسته کردن با گرانی و فشار اقتصادی بورس و مسکن و خودرو
Turkey
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اینقدر مزخرف ننویسید چرا اینقدر دروغ بزرگ میگید بس کنید مگر میشود خانه امیرالمؤمنین غذا نباشد مگر میشود حضرت زهرا مادر بسیار پولداری چون حضرت خدیجه داشته باشند پول نباشد. چرا اینقدر اهل بیت ذلیل میکنید تمامشان پولدار بودند و بسیار غنی مگر بدون پول میشه زندگی کرد در هر عصری از دنیا. بابا این چرت ها چیه امیرالمؤمنین ۵ عدد باغ داشتند.نقل قول نیست مستند است. امام حسن چرا صلح کرد؟ آخه آقای فهمیده امام حسن و حسین نوه رسول الله پول نداشت؟
خجالت بکشید با این مقاله ها و گفتار پوچ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
حضرت زهرا اگه زنده بود به بی حجابا حالی میکرد چه جنایتی دارن میکنن و قبول نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
السلام علیک یا سیدة النساء العالمین والاولین و الآخرین
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۳۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
دخترای ایرانی بایدفاطمه زهراسلام الله راالگوقراربدن""
به عنوان مثال نگاه بی دلیل به نامحرم گناه بزرگیه وعذاب شاملش میشه "" ومجازات سختی هم درپی داره ""
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۳۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
حضرت زهرابایدالگوی زنان ایرانی باشه
ولی وقت مهریه ومراسم وغیره اصلاذره ای مثل حضرت زهرانیستن ""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
سلام وصلوات پروردگارعزیزبه جمال پاک ومطهرت فاطمه جان،اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اسلام‌ علیک یا فاطمه‌ زهرا