اجرای ۷۶ طرح پژوهشی در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حمایت از دانش بنیان‌ها سرمایه‌گذاری است، از اجرای ۷۶ طرح پژوهشی در این شرکت خبر داد و برای حمایت از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی اعلام آمادگی کرد.

یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی عصر سه شنبه در حاشیه افتتاح یازدهمین نمایشگاه رینوتکس در تبریز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح‌های پژوهشی در محور‌های سد و شبکه، منابع آب، محیط زیست، فناوری‌های موردنیاز بخش آب، اقتصاد آب، رودخانه و سواحل، مباحث اجتماعی، ظرفیت‌سازی و حقوق آب، مدیریت، ریسک و بحران و مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده است.

وی در تشریح اولویت‌های تحقیقاتی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای سال ۱۴۰۲، افزود: اولویت‌های تحقیقاتی این شرکت در دو بخش تقاضا محور و پایان‌نامه دانشجویی بوده که عناوینی، چون «کاربرد تکنیک‌های داده کاوی و هوش مصنوعی در تحلیل ایمنی سد»، «ارزیابی آسیب پذیری سد‌های استان و ارائه راهکار‌های کاهش آسیب» و «تعیین دبی تاب آوری رودخانه‌ها در محل ایستگاه‌های هیدرومتری» جزو اولویت‌های تحقیقاتی در بخش پایان‌نامه دانشجویی است.

وی با اشاره به چالش‌ها و نیاز‌های فناورانه این شرکت نیز خاطرنشان کرد: در حوزه سد و تاسیسات آبی، فناوری‌های نوین شناسایی و تحلیل زون‌های نفوذپذیر در سدها، مصالح و فناوری‌های نوین آب‌بندی، سطح‌سنج، دیتالاگر، پزومتر الکتریکی و نشت‌سنج و سیستم هشدار وجود آلودگی در آب و در حوزه شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز فناوری‌هایی، چون بهبود توزیع آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تحویل حجمی جریان و کاهش مصرف آب کشاورزی و برداشت از منابع آب سطحی، جزو نیاز‌های شرکت آب منطقه‌ای استان است.

غفارزاده افزود: در حوزه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل، فناوری پهبادها، در حوزه محیط‌زیست و کیفیت منابع آبی، فناوری تولید سامانه‌های مختلف پایش کیفی و تولید کیت‌های سنجش، در حوزه پدافند غیرعامل، سیستم‌ها، تجهیزات و ابزار، در حوزه تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، فناوری دستگاه حفر یاب، عمق یاب بی سیم و فاصله سنج لیزری، در حوزه بهبود مدیریت، فناوری دستگاه ذخیره ساز آفلاین و در حوزه آزمایشگاه آب نیز فناوری ساخت دستگاه نیز از جمله نیاز‌های فناورانه شرکت آب منطقه‌ای استان است.

وی گفت: در حیطه مطالعات پایه منابع آب نیز فناوری ایستگاه‌های هواشناسی سیار، ربات پیمایشگر، دیتالاگر اندازه گیری دبی چشمه و قنات، ساعت باران سنج ثبات، سنسور‌های (حسگر) مقاوم به شوری‌های خیلی بالا و سنسور‌های بی سنج آب رودخانه‌ها از دیگر چالش‌ها شرکت آب منطقه‌ای استان است.

غفارزاده همچنین با تاکید بر استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان، گفت: باید تدابیر جدی در زمینه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در شرکت اتخاذ شود تا طی فرایند مناسب از فناوری‌های روز برای کاهش چالش‌ها و دغدغه‌های آبی استفاده کرد.

وی افزود: می‌توانیم با بها دادن به ابتکار و خلاقیت جوانان بستر لازم برای دستاورد‌های پژوهشی و ترویج فناوری را فراهم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.