راستیار:

ردیف اعتباری هزینه‌های تعمیر و نگهداری راه و جاده، روی کاغذ باقی مانده است

مدیرکل راهداری فارس با بیان اینکه ۲ تا ۶ درصد هزینه‌های احداث راه و جاده باید به بحث تعمیر و نگهداری آن اختصاص یابد، گفت: علی‌رغم وجود ردیف اعتباری، این اعتبار هیچ زمان تحقق نیافته و تنها روی کاغذ باقی مانده است.

علیرضا راستیار در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر در بحث سطح رویه‌ها، خرابی‌های آسفالت و اصلاح درز‌ها و انجام آسفالت‌های حفاظتی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شدهاست، گفت: علی‌رغم این حجم از اقدامات، هنوز به حداقل اعتبارات ۲ تا ۶ درصدی نرسیده و با آن فاصله بسیار داریم.

او ادامه داد: فارس با ۲۱ هزار کیلومتر راه و جاده اصلی و فرعی در رتبه نخست کشور قرار دارد. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نیز نزدیک به سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر از محور‌های استان، لکه‌گیری، اصلاح و درز گیری شده است.

مدیرکل راهداری فارس افزود: در همین مدت در ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از محور‌های استان نیز خط کشی انجام شده است که برای این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

راستیار با بیان اینکه براساس ثبت رکورد‌های تردد جاده‌ای و میزان تصادفات در سال ۹۴، ۱۲۱ نقطه حادثه خیز در فارس شناسایی شده است، گفت: از این میزان تنها دو نقطه دیگر برای اصلاح باقی مانده است.

او تصریح کرد: برابر آخرین بررسی‌های انجام شده در اسفند ۱۴۰۰، ۸۷۷ نقطه حادثه خیز در کل کشور شناسایی شده که بیش از ۱۰ درصد آن به میزان ۹۶ نقطه در فارس واقع شده است.

مدیرکل راهداری فارس در بخش دیگری از سخنانش از لزوم احداث ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی برای ۱۵۰ روستا در استان سخن گفت و افزود: در حال حاضر ۱۲۸ کیلومتر از راه‌های روستایی در استان در حال اجراست که بیشترین حجم آن مربوط به شهرستان ممسنی است.

راستیار همچنین با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل مسافر برون شهری و بار ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو مشغول به فعالیت هستند، گفت: در سال گذشته ۱۸ میلیون مسافر ا این ناوگان استفاده کرده‌اند.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۲.۵ درصد از جاده‌های بحرانی و در وضعیت قرمز فارس در راستای اصلاح قرار دارند، عنوان کرد: روکش راه‌های سروستان به شیراز و کوار به شیراز هفته آینده آغاز می‌شود.

مدیرکل راهداری فارس در ادامه سخنانش با بیان اینکه در جمع بندی سفر اخیر ریاست جمهوری به فارس در پیش‌نویس ابلاغی ۳۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل و احداث راه‌های روستایی، ۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اختصاص داده شده، گفت: در بحث ضرب‌العجل تکمیل نیاز‌های آزاده راه شیراز-اصفهان به دستگاه‌های اجرایی از سوی رئیس کل دادگستری فارس، مجموعه راهداری هیچ وظیفه‌ای به عهده ندارد و تنها در حوزه نظارت بر شرکت بهره‌بردار ورود خواهد کرد.

راستیار تصریح کرد: براساس قانون تمام امورات مربوط له بهره‌برداری و نگهداری این آزادراه تا پایان مدت زمان قرارداد بر عهده شرکت خصوصی احداث کننده جاده است.

او در خصوص راه‌اندازی دوربیت ثبت تخلفات در آزادراه، خاطرنشان کرد: ظرف شش ماه آینده ۲۴ سامانه در این محور راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل راهداری فارس همچنین در رابطه با سهم راه‌های استان در تصادفات، گفت: تاکنون سهم قصور همواره به عامل انسانی و راه داده شده است و در هیچ کجا به جز آتش سوزی خودرو، سهم قصور خودرو دیده نشده است.

راستیار همچنین عنوان کرد: تعرفه‌های کرایه‌های برون استانی توس ستاد تنظیم بازار کشور تعریف می‌شود و نگاه این ستاد به هیچ عنوان افزایش نرخ کرایه نیست اگرچه آنالیز قیمت‌های واقعی نشان از هزینه‌های بسیار زیاد در این بخش است و ناوگان حمل و نقل برون شهری زیر قیمت هزینه‌های واقعی خود کرایه دریافت می‌کنند.

او در پایان از ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به ویژه حوزه حمل و نقل مسافر سخن گفت و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بحث نوسازی ناوگان از طریق واردات حذف شده که نیاز است نمایندگان استان تلاش کنند تا این ردیف در کمیسیون تلفیق بررسی و در لایحه بودجه تکرار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار